پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸  |   21  مارس  2019   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی

اما اگر این معارضه بتواند حوزه علمیه را به تحریک وادارد و حوزه بتواند برای معضلات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روز، نسخه‌ای کارآمد تولید کند، می‌توان یک خاصیت تحریک‌کنندگی برای معارضان سیاسی یعنی نواندیشان دینی قائل بود....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

چرا شهید بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی شد ؟

شهید بهشتی می گفت برپایی جامعه آرمانی اسلام، علاوه بر دانش چیستی، نیازمند دانش چگونگی نیز است .......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۴۴۴

كاربر حاضر در سايت: ۱۰۸۵ نفر

مشاهدات:
امروز: ۱۶۹۳ مرتبه
فروردین ماه: ۱۶۹۳ مرتبه
كل مشاهده: ۸۲۳۶۴۰۶ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

ایرانیت را چگونه مفهوم‌سازی کنیم؟

لينك ثابت (كد مطلب= 1324 )                            تاريخ انتشار:  ۲۷ اسفند ۱۳۹۶                      دفعات مشاهده: 251   
 نويسنده:            

ایرانیت را چگونه مفهوم‌سازی کنیم؟

نگاهی به آراء مرتضی مطهری

یکی از بحث‌های کلیدی در یک دهه اخیر در ایران موضوع ایرانیت است و این‌که این مفهوم چگونه مورد بازخوانی و بازتفسیر قرار بگیرد. البته این پرسش که چرا در جامعه کنونی ایران بحث "هویت" و گرایش‌ها و خوانش‌های "غیراسلامیستی" دوباره سر برآورده خود نیاز به مفهوم‌پردازی جدی دارد، زیرا این نشانه‌شناسی خود می‌تواند ما را در فهم آسیب‌های روایت حاکمیت از "منِ مای ایرانی" یاری برساند. اما آن‌چه به نظر من نیاز به نقادی جدی دارد روایت‌هایی است که تمامیت‌خواه و به انحاء گوناگون ضد تنوع و تکثر و از قضا بسیار تقلیل‌گرا و ضدعام‌گرا هستند.

این روایت‌ها که در نگاه من ذیل مفهوم کلی "میلیتانت ناسیونالیسم" قابل بررسی هستند به انحاء مختلف تلاش در تحدید "ایرانیت" به عنوان تنها روایت مقبول هستند ولی تلاش آن‌ها به سنگ سخت هویت تاریخی ایرانیان برخواهد خورد کما این‌که در گذشته هم برخورد.

در این‌جا به روایت مرتضی مطهری از "ایرانیت" می‌خواهم بپردازم که به زیبایی چارچوبی را ترسیم می‌کند که دیگر نیاز به قلب مفهوم "ترک" به "آذری" یا ابرام بر "زبان فارسی" به عنوان تنها زبان ایرانیت نخواهد بود بلکه اساسا از منظر عام‌تری به بحث ورود می‌کند.

مرتضی مطهری می‌گوید:"اگر ما ایرانیان بخواهیم بر اساس نژاد قضاوت کنیم و کسانی را ایرانی بدانیم که نژاد آریا داشته باشند، بیش‌ترِ ملتِ ایران را باید غیرایرانی بدانیم"

به سخن دیگر، مطهری مفهوم ایرانیت را در قالب "نژاد آریایی" خوانش نمی‌کند و می‌گوید مفهوم‌سازی ایرانیت در قالب آریایی‌گرایی (هم‌چون پورداوود و اخلافش) اکثریت ملت ایران را الینه می‌کند و این غیریت‌سازی ضد منافع ملی واقعی ایران است. این سخن هم دیروز صادق بود و به طریق اولی امروز هم مصداق دارد. به عبارت دیگر، برای ایرانیت قالبی عام‌تر و پیچیده‌تر از "مفهوم آریایی"  باید برساخت. به زبان مطهری، با آریایی کردن مفهوم ایرانی، ما بزرگ‌ترین ضربت را بر ملیت ایرانی زده‌ایم.

 

چرا مطهری این را می گوید؟ مبنای او برای این مفهوم‌سازی چیست؟ آیا او متوجه نیست که ناسیونالیست‌های افراطی از این سخن او عصبانی می‌شوند؟ آیا او مبانی فکری پورداوود و محمود افشار را درک نمی‌کند؟ آیا او به ملیت ایرانی نمی‌اندیشد؟ دلائل مطهری چیست؟پاسخ مطهری بسیار شگفت‌انگیز است. درست است که او آنتروپولوگ و مردم‌شناس به معنای آکادمیک کلمه نیست ولی پاسخ او برآمده از یک مردم‌شناسی عمیق و فهم تجربی او از جامعه متکثر ایران است.

مطهری می‌گوید:"الان در ایران قوم‌ها و قبایلی زندگی می‌کنند که نه زبانشان فارسی است و نه خود را از نژاد آریا می‌دانند".

به سخن دیگر، مفهوم ایرانیت نه بر روی مفهوم آریایی سوار است و نه بر ایده زبان فارسی بل ملیت ایران مولفه‌های بنیادی‌تری دارد که از همه مهم‌تر "تنوع" و "پیوست فرهنگی" است که برای مفهوم‌سازی آن ما نمی‌توانیم در قالب پیکارهای سیاسی افراطیون به آن دست یابیم بل باید دست به بازخوانی سنت متفکران "مکتب اصالت فطرت" هم‌چون مطهری بزنیم.

سید جواد میری

 

 

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 پست علی کریمی برای شهداء

 


 ضرغامي : خدا را شکر که فضای مجازی آمد که انقلاب اسلامی را نجات دهد

 


 ایلام نیوز : ظریف بمان ، به خاطر ایران

 


 رئیس جمهور : می گویند از وزیر جوان دولت شکایت می‌کنند، در حالی که او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد

 


 گام دوم

 


 سلفی با سوسیالیسم

 


 از غربی ها در علم استفاده کنید

 


 هشدار نسبت به فروریختن بخش‌هایی از کلیسای تاریخی ارامنه در شیراز

 


 روز جهانی فلسفه

 


 کریمه اهل البیت

 
 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | زمان بارگزاري صفحه:  0/5313 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.