سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸  |   18  ژوئن  2019   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی

اما اگر این معارضه بتواند حوزه علمیه را به تحریک وادارد و حوزه بتواند برای معضلات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روز، نسخه‌ای کارآمد تولید کند، می‌توان یک خاصیت تحریک‌کنندگی برای معارضان سیاسی یعنی نواندیشان دینی قائل بود....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

چرا شهید بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی شد ؟

شهید بهشتی می گفت برپایی جامعه آرمانی اسلام، علاوه بر دانش چیستی، نیازمند دانش چگونگی نیز است .......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۴۷۵

كاربر حاضر در سايت: ۷۸۸ نفر

مشاهدات:
امروز: ۴۳۵۵ مرتبه
خرداد ماه: ۴۵۲۶۴ مرتبه
كل مشاهده: ۸۴۴۵۲۷۷ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

دکتر بیژن عبدالکریمی : انقلاب اسلامی آمد تا عقلانیت جدید را ایجاد کند ولی هنوز آنتولوژی آن پیدا نشده است/به زعم هانری کربن اگر نیهیلیسم ، پادزهری داشته باشد، در سنت تاریخی ایرانی خواهد بود

لينك ثابت (كد مطلب= 1332 )                            تاريخ انتشار:  ۱۱ فروردين ۱۳۹۷                      دفعات مشاهده: 331   
 نويسنده:            

دکتر بیژن عبدالکریمی : انقلاب اسلامی آمد تا عقلانیت جدید را ایجاد کند  ولی هنوز آنتولوژی آن پیدا نشده است/به زعم هانری کربن  اگر نیهیلیسم ، پادزهری داشته باشد، در سنت تاریخی ایرانی خواهد بود

 

نفوذ چیست ؟ هست یا نیست ؟  

ما نمی توانیم با سیاست و ایدئولوژی، در برابر آنتولوژی(هستی‌شناسی) غرب بایستیم. در برابر کانت، باید کانتی داشت؛ در برابر هگل، باید هگلی داشت؛ باید دارای متفکر یا ملاصدرای قرن بیست و یکم بود تا بتوانیم در برابر آنتولوژی غرب، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در حال حاضر، ما فاقد چنان آنتولوژی و متافیزیکی هستیم و به دلیل همین عدم دارایی، به در و دیوار می زنیم و بیشتر از مفاهیم سیاسی و پلیسی – امنیتی استفاده می کنیم. تا زمانی که ما با جهان کنونی، مواجهه ی حِکمی و پدیدارشناسانه نداشته باشیم سرمایه های عظیم معنوی و مادی ملت را هدر می دهیم.

الان تقریبا حدود چهار دهه از انقلاب گذشته است. انقلاب ما برای دوره ای است که فیدل کاستروها وجود داشت، چگواراها وجود داشت، انقلاب الجزایر و چین وجود داشت؛ اما در حال حاضر در روزگار ما اساسا ستیز و انقلاب، در حال حذف شدن از قاموس بشری است. امروز هیچ یک از روشنفکران در سراسر جهان، به مفهومی به نام انقلاب نمی اندیشند. ما باید به این تحول تاریخی توجه داشته باشیم.

انسان ها می توانند با یکدیگر سه گونه رابطه داشته باشند. 1) رابطه ی اتوریته : مانند رابطه ی فرد با پلیس؛ او فرمان می دهد و فرد باید گوش بدهد. در این رابطه، یک مرجعیتی وجود دارد و شما ناچار هستی که به آن تن بدهی. 2) رابطه ی دو طرفه ی سودخواهانه : مانند وقتی که شما وارد یک مغازه ی لباس فروشی می شوید. شما می توانید انتخاب کنید. شما پول می دهید جنسی را می خرید و فروشنده نیز جنسی را به شما می فروشد، هر دو باید رضایت داشته باشید. 3) رابطه ی نفوذ : مثل وقتی که استادی وارد کلاس درس می شود و با دانشجویانش یک رابطه ی خاص برقرار می کند. دانشجو ممکن است آن استاد را دوست داشته باشد و حرف های او، زندگی و شخصیتش را شکل دهد؛ در اینجا می توانیم بگوییم نوعی نفوذ شکل گرفته است.

هومبولت، کسی که دانشگاه ها را در دوره ی جدید در غرب شکل داد می گوید: یک شعر خوب باقی می ماند، اما امپراطورها محو می شوند. قدرت ها پوشالی هستند.

رابطه ی فرهنگی، رابطه ی نفوذ است. فارغ از هر گونه ارزش گذاری و شیفتگی، باید بگویم عقلِ مدرنی ظهور کرده و چشم ها و قلب ها را خیره کرده است. درست یا غلطی آن بحث دیگری ست؛ اما اینکه بخواهیم آن را یک نقشه یا پروژه بدانیم، صحیح نیست.

زمانی که اسلام، حقیقت زنده ای بود، بخش بزرگی از جهان را زیر سلطه ی خودش درآورده بود. توطئه ای در کار نبود بلکه نفوذ معنوی اسلام از هند تا افریقا و خاور دور، به خاطر آن منطقی بوده که در دل این جنبش قرار داشته است.

در جهان جدید، عقلانیت مدرن، قدرتش ( اعم از اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... ) تابع قدرت تاریخی خودش هست. ما این قدرت تاریخی را نمی بینیم و با مفاهیم کژتابانه و منحرف کننده و فرعی در برابر آن ایستاده ایم. این یک واقعیت است که عقلانیت مدرن، همه ی ما در بر گرفته است؛ حتی حوزه های علمیه ی را. آن ها نیز به زعم خودشان، تحت تاثیر سکولاریسم قرار گرفته اند.

بنابراین توطئه ای در کار نیست. بحث بر سر این است: بشر دوره ی جدید، با عقلانیت دیگری آشنا نیست. آیا عقلانیت دیگری نمی تواند موجود باشد؟ در پاسخ باید گفت: بی تردید بشر در طول تاریخ، عقلانیت های دیگری داشته است. بدون تردید در مشرق زمین، عقلانیتی وجود دارد که به زعم هانری کربن: اگر نیهیلیسم (پوچ انگاری)، پادزهری داشته باشد، در سنت تاریخی ایرانی خواهد بود.

عده ای می گویند انقلاب اسلامی آمده تا این عقلانیت جدید را ایجاد کند؛ اما در پاسخ باید گفت: انقلاب، چنین شعاری را آورد؛ ولی هنوز آنتولوژی اش پیدا نشده است. به همین دلیل، کلیه ی نتایج اجتماعی ما برخلاف آن چیری شد که فکر می کردیم. مثلا در مورد انقطاع تاریخی ای که در نسل های جدید شکل گرفته باید گفت در هیچ یک از دوره های تاریخی، یک چنین بی هویتی تاریخی در جامعه ی ما وجود نداشته است. بسط سکولاریسم، در چند دهه ی بعد از انقلاب، حتی با دوره ی پهلوی اول و دوم هم قابل مقایسه نیست. چرا؟ به این دلیل که ما مسئله را درست نفهمیده ایم. یعنی هنگامی که باید متفکر صحبت کند، نامتفکر صحنه را گرفته است بنابراین مفاهیم نامتفکرانه، ما را از مواجهه ی حکیمانه و فیلسوفانه و پدیدارشناسانه با جهان دور کرده است. به همین دلیل ما امروزه، در تمامی صحنه های اجتماعی، واجد بحران هستیم. چرا که ما فاقد آنتولوژی و متافیزیک لازم هستیم؛ به همین خاطر نمی دانیم در این جهان چه کار می خواهیم بکنیم و این نمی دانم کاری را به عنوان آلترناتیو یا راه حل دیگری برای جهان جدید تلقی می کنیم و این توهمی بیش نیست.

منبع: پاره ای از صحبت های دکتر بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه) در برنامه ی زاویه شبکه چهار سیما/تدوین و تحریر : داود عرب

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 ما هم نمی دانیم

 


 ، یک عکس بسیار پر بازتاب

 


 سپاه فرزند ملت

 


 مبعث مبارک

 


 پست علی کریمی برای شهداء

 


 ضرغامي : خدا را شکر که فضای مجازی آمد که انقلاب اسلامی را نجات دهد

 


 ایلام نیوز : ظریف بمان ، به خاطر ایران

 


 رئیس جمهور : می گویند از وزیر جوان دولت شکایت می‌کنند، در حالی که او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد

 


 گام دوم

 


 سلفی با سوسیالیسم

 
 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4844 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.