پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸  |   21  مارس  2019   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی

اما اگر این معارضه بتواند حوزه علمیه را به تحریک وادارد و حوزه بتواند برای معضلات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روز، نسخه‌ای کارآمد تولید کند، می‌توان یک خاصیت تحریک‌کنندگی برای معارضان سیاسی یعنی نواندیشان دینی قائل بود....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

چرا شهید بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی شد ؟

شهید بهشتی می گفت برپایی جامعه آرمانی اسلام، علاوه بر دانش چیستی، نیازمند دانش چگونگی نیز است .......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۴۴۴

كاربر حاضر در سايت: ۱۰۲۰ نفر

مشاهدات:
امروز: ۱۶۲۹ مرتبه
فروردین ماه: ۱۶۲۹ مرتبه
كل مشاهده: ۸۲۳۶۳۴۲ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

پرده ای از نزاع سنت و تجدد این بار در هندوستان

لينك ثابت (كد مطلب= 1347 )                            تاريخ انتشار:  ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷                      دفعات مشاهده: 458   
 نويسنده:            

بنام خداوند

پرده ای از نزاع سنت و تجدد این بار در هندوستان  

دکتر فتح الله محتبائی شرق شناس و دین پژوه معاصر کشور در کتاب "دین پژوهی" چاپ انتشارات هرمس موضوع تقابل میان سنت و تجدد در هندوستان را به این صورت به تصویر می کشد :« پیشرفت سریع علوم و صنایع و اختراعات جدید در کشورهای غربی ، و گسترش روزافزون آن به نقاط دیگر جهان بتدریج اوضاع اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی سرزمینهای غیراروپایی را زیر سیطره خود گرفت و شیوه های کهن و مألوف زندگی را در معرض دگرگونی قرار داد . واکنش نخبگان در برابر وضعی که پیش آمده بود ،   نخست حیرت و اعجاب آمیخته با هراس و خود باختگی بود، که از همان آغاز در دو جریان متضاد و متخالف خود نمایی می کرد. در یک سو کسانی بودند که به سنتهای کهن و راه و رسم دیرین زندگانی خود دلبستگی تمام داشتند، و نهادهای اجتماعی و ارزشها و آرمانهای دینی و اخلاقی خود را در خطر تباهی می دیدند، و طبعا در برابر هجوم عوامل بیگانه و بی سابقه سرسختانه مقاومت می کردند. در سوی دیگر ، کسانی بودند که روشهای سنتی زندگی و شیوه های تفکر قدیم را با تحولات بنیادی علمی و اقتصادی و اجتماعی جدید سازگار نمی دیدند و شیفته وار به سوی غرب روی می آوردند و هر چیز نو را که از آن سوی جهان می رسید با آغوش باز می پذیرفتند . این دو جریان افراطی و متضاد در همه کشورهایی که در معرض گسترش علوم و فنون و اندیشه های غربی قرار گرفته بودند، به موازات هم پیش می رفت»( مجتبائی فتح الله دین پژوهی نشر هرمس ، 1392 ص 14).

نمونه ای از این دست اختلاف نظرها را می توان در مناقشاتی که میان مهاتما گاندی و رابیندرانات تاگور(1861تا1941 ) شاعر و فیلسوف و نخستین آسیائی برنده نوبل  روی داد ملاحظه کرد.«تاگور، با آنکه در اصول از راه و روش گاندی صادقانه هواداری و پشتیبانی می کرد، و لقب «مهاتما»، یعنی «روح بزرگ »را او به رهبر آزادی هند داده بود. در مواردی با صراحت تمام سیاستها و جهت گیریهای او را مردود می شمرد و هرگز در این موارد از انتقاد و مخالفت باز نمی ایستاد . گاندی در آغاز کار روشی انعطاف ناپذیر در پیش گرفته بود و معتقد بود که تا کسب استقلال باید همه مظاهر تمدن غربی را از هند بیرون ریخت، جامه هایی را که از منسوجات خارجی بود سوزاند، و به صنایع دستی بومی روی آورد. تاگور می کوشید تا «مهاتما» را از ادامه این روش بازدارد، و نگذارد که مخالفت با تسلط استعمارگران به ضدیت با علوم و صنایع جدید تبدیل شود. وی به نوعی توحید انسانی و جهانی بودن انسان و انسانی بودن جهان معتقد بود و علم و اندیشه را موهبتی الهی می دانست که به نوع انسان ارزانی شده ، بی آنکه بتوان آن را به شرق یا غرب یا به گروه و ملت خاصی منحصر ساخت.گاندی از تاگور خواسته بود که تنها به عنوان عملی کنایه وار تا مدتی کوتاه روزی نیم ساعت پشت چرخ پنبه ریسی بنشیند ، تاگور بشدت این تقاضا را رد کرد و گفت که اگر یقین داشته باشم که با دوک ریسی می توان به استقلال رسید، نه روزی نیم ساعت ، بلکه روزی هشت ساعت و نیم به این کار می پردازم، انتقادات تاگور بی تأثیر نبود، زیرا چندی بعد گاندی در مقاله ای که در جواب او نوشت چنین گفت:من هرگز نخواسته ام که خانه ام از هر سو با دیوارهای بلند محصور شود و پنجره های آن کور و مسدود باشد. خواست من آن است که نسیم فرهنگهای جهان آزادانه و بی دریغ به خانه ام بوزد. اما این را نیز نمی خواهم که طوفان مرا از پای درآورد»(همان ص 15 ).

این گفته گاندی بیان روشنی است از اندیشه حاکم بر این جریان کلی و پردامنه ، که امروز در اغلب کشورهایی که در معرض تأثیرات شدید و بنیادی فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفته اند  از الجزایر تا اندونزی به گونه ای فزاینده مشاهده می شود.

به هر صورت نمونه اخیر فرصت مناسبی برای پژوهشگران است . امروز نه گاندی هست که بخواهد باز در اندیشه هندوستان آزاد کالری های ذهن خود را بسوزاند و نه تاگور منتظر فرصتی می تواند باشد تا با الهام گرفتن از پدیداری اثرگذار ، شعری بسراید . اما آنچه که مانده اند هندوستان است و  مفاهیم که به حیان خود ادامه داده اند. امروز هم سنت وجود دارد و هم تجدد به حیات خود ادامه می دهد . چرا ؟ چون آنها در کنار هم به حیات خود ادامه می دهند . شاید کاری که گاندی و تاگور در مقطعی صورت ندادند . اما مفاهیم نفس می کشند و با عناوینی که ما بر آنها می گذاریم سرجنگ ندارند . مفاهیم هستند، هرچند در عبور ما از زمان ، به آنها عنوانِ کهنه و نو و سنتی و متجدد بگیرند . مفاهیم می مانند ، چون نسبت به هم تحمل و رواداری دارند و جهان مفهوم ها را آنقدر گشاده می بینند که وجود مفهومی عرصه را بر مفهوم دیگر تنگ نمی سازد . هرگاه ما به مفهوم ها نزدیک شویم و دنیای مفاهیم را بشناسیم به بقا و حیات و ماندن نزدیک شده ایم . حتی مفهوم تاگور و گاندی هم ماندند چون با هم سرجنگ نداشتند . دنیای مفاهیم دنیای پلورالیسم است. دنیای چندگانگی . دنیای آزاد . ما برای ماندن باید به استخدام مفاهیم در آئیم ، هیچ مفهومی "ما" نمی شود . به استخدام ما در نمی آید . مفاهیم درذات خود غنی هستند . 

محمدرضا یکتا

 

 

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 پست علی کریمی برای شهداء

 


 ضرغامي : خدا را شکر که فضای مجازی آمد که انقلاب اسلامی را نجات دهد

 


 ایلام نیوز : ظریف بمان ، به خاطر ایران

 


 رئیس جمهور : می گویند از وزیر جوان دولت شکایت می‌کنند، در حالی که او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد

 


 گام دوم

 


 سلفی با سوسیالیسم

 


 از غربی ها در علم استفاده کنید

 


 هشدار نسبت به فروریختن بخش‌هایی از کلیسای تاریخی ارامنه در شیراز

 


 روز جهانی فلسفه

 


 کریمه اهل البیت

 
 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | زمان بارگزاري صفحه:  0/5000 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.