سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷  |   22  ژانويه  2019   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی

اما اگر این معارضه بتواند حوزه علمیه را به تحریک وادارد و حوزه بتواند برای معضلات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روز، نسخه‌ای کارآمد تولید کند، می‌توان یک خاصیت تحریک‌کنندگی برای معارضان سیاسی یعنی نواندیشان دینی قائل بود....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

چرا شهید بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی شد ؟

شهید بهشتی می گفت برپایی جامعه آرمانی اسلام، علاوه بر دانش چیستی، نیازمند دانش چگونگی نیز است .......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۴۰۳

كاربر حاضر در سايت: ۱۳۶۷ نفر

مشاهدات:
امروز: ۲۲۰۲ مرتبه
بهمن ماه: ۴۵۲۰ مرتبه
كل مشاهده: ۸۰۸۹۹۳۹ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

جلیقه زردها /بسیج و اتحاد غیرمنتظره آنها نشانه استمرار و تداوم منافع مشترک مردمی بر ضد تضعیف شرایط کار و زندگی‌ در فرانسه امروز است

لينك ثابت (كد مطلب= 1393 )                            تاريخ انتشار:  ۱۳ آذر ۱۳۹۷                      دفعات مشاهده: 134   
 نويسنده:            

 

جلیقه زردها /بسیج و اتحاد غیرمنتظره آنها نشانه استمرار و تداوم منافع مشترک مردمی بر ضد تضعیف شرایط کار و زندگی‌ در فرانسه امروز است

در مصاحبه پیش‌رو، بنوآ کُکوآر از منظری جامعه‌شناختی به توصیف و تفسیر جنبش «جلیقه زردها» می‌پردازد. ککوار در مورد تعلق این جنبش به طبقات محروم، دلایل اعتراض و منطق کنشِ معترضان، و ماهیت سیاسی برجسته اعتراضات در حال وقوع صحبت می‌کند. ککوار حرکت «جلیقه‌زردها» راجنبشِ میان‌طبقاتی می‌داند، شامل گستره‌ای از طبقات محروم تا طبقات میانی‌ که اغلب فاقد تحصیلات دانشگاهی‌اند و به کارهای یدی اشتغال دارند. به‌زعم او، ماهیت سیاسی این جنبش در آن است که از خلال اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت، علناً شورشی کلی‌تر را علیه شرایط نامناسب کار و افت کیفیت زندگی اکثریت جامعه به راه انداخته‌ است.

پرسش: تو جامعه‌شناس هستی، متخصص طبقات محروم روستایی، و روز هفدم نوامبر در یکی از سنگری بندی‌ها و راه‌بندهایی بودی که محل تجمع «جلیقه زردها» بود. لطفاً در ابتدا کمی از شرایط موجود، تجربه خودت و بافت منطقه برای‌مان بگو.

من روز شنبه را صرف صحبت با افراد حاضر در راه‌بندها کردم؛ این راه‌بندها در بخش‌های روستایی‌ای قرار داشتند که صنعت‌زدایی شده بودند، از خدمات رفاهی مناسب برخوردار نبودند و زندگی در آنجا وضع راکدی داشت. اینجا جایی است که طبقات محروم در آن متمرکزند و استفاده از اتومبیل برای اشتغال و برخورداری از زندگی اجتماعی واجب و ضروری است. در ادامه، من قصد دارم در دراز مدت این جنبش را دنبال کنم تا چشم‌اندازی داشته باشم از چیزی که به نظرم بسیج و جنبشی استثنایی‌ است، خصوصاً در این جنس محیطی که توصیف کنیم.

پرسش: چه ترکیب طبقاتی، جنسیتی، قومی، نژادی، و سنی‌ای در راه‌بندها حاکم بود؟

به طور کلی ما با یک جنبشِ میان‌طبقاتی interclassiste طرف هستیم، چیزی که باعث بی‌اعتباری این جنبش نزد برخی از چپگرایانی می‌شود که در آن نوعی پراکندگی و تشتت را می‌بینند. اما به لحاظ جامعه‌شناختی، بنابر مشاهدات من، در بین افراد حاضر در این جنبش انسجامی کلی وجود دارد، چرا که به بیان بوردیویی «جلیقه زرد»‌ها در منطقه «پایین، سمت چپ» فضای اجتماعی متمرکز شده‌اند، یعنی گستره‌ای از طبقات محروم تا طبقات میانی که اغلب فاقد تحصیلات دانشگاهی‌اند و به کارهای یدی اشتغال دارند. این افراد سلایق نزدیکی دارند، به طور روزمره در کنار یکدیگر زندگی و با هم تعامل می‌کنند، و جهان‌بینی مشابهی دارند. این تشابهات و نزدیکی‌های اجتماعی را نمی‌توان به طبقاتِ «روی کاغذ» تقلیل داد به قول بوردیو ، بلکه درعوض باید آنها را ناشی از جایگاه‌های نزدیک این افراد در فضای سبک‌های زندگی دانست.

چندین نسل مختلف در بین جلیقه زردها وجود داشتند، در این میان حضور بازنشسته‌ها برجسته و باعث شعف جوانان بود. گاهی در محیط‌های روستایی روابط میان نسل‌ها چالش‌برانگیز است، مثلا گفته می‌شود که جوانان «ول می‌چرخند» و غیره، اما در آنجا همه با هم متحد بودند و از این همبستگی میان‌نسلی استقبال می‌کردند.

جلیقه زرد ‌ها می‌توانند صادقانه خود را مستقل بخوانند، این جنبشی خودانگیخته و انفجاری است که مسلماً درصد قابل‌توجهی از فعالانش از زمره رأی‌دهندگان به جبهه ملی هستند، اما تا جایی که من دیده‌ام، آنها خود را اینگونه معرفی نمی‌کنند و مطالبات خاص جبهه ملی را با خود به درون جنبش نیاورده‌اند.

در مورد مسئله ترکیب «قومی و نژادی» باید گفت که مسلماَ در محیط‌های روستایی به دلیل حضور کمرنگ مهاجران، اغلب این سفیدپوستان هستند که جلیقه زرد به تن می‌کنند، اما نباید بر حضور آن تعداد افراد غیرسفیدپوستی که خودشان همکار یا دوست جلیقه‌زردهای دیگر بودند چشم پوشید. جایی که من رفته بودم، نمی‌شد گفت که آنها با توجه به جمعیت کلی منطقه از تعداد نماینده کافی در جنبش برخوردار نبودند.

می‌دانیم که در فرانسه غیرسفیدپوست‌ها اصولاً به طبقات محروم تعلق دارند، بنابراین غیرسفیدپوست‌ها می‌توانند با مطالبات این جنبش پیرامون قدرت خرید، استفاده از اتومبیل، و اعتراض علیه حکومت و امتیازات ثروتمندان احساس نزدیکی داشته باشند. همچنین ممکن است دوستانی در اطراف‌شان داشته باشند که عضوی از این جنبش باشند و آنها را هم راهی کنند.

امروز وقتی از محیط روستایی حرف می‌زنیم، اغلب روی نژادپرستی حاکم بر این جوامع تأکید می‌کنیم و نمی‌توان وجود آن را انکار کرد. با این وجود گروه‌های دوستانه اغلب سفیدها و غیرسفیدها را گرد هم می‌آورد، حتی با اینکه گاهی سفیدها خود را طرفدار راست افراطی می‌خوانند. این یکی از تناقضات آشکارِ میان آرای سیاسی و اجتماع‌پذیری عینی و واقعی است که در آن کمک متقابل و همکاری وجود دارد.

در مورد جنسیت، به نظر من با پدیده قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو هستیم: جمعیت زنان و مردان تقریباً برابر بود، در حالیکه معمولاً در فعالیت‌های اجتماعی این مردان هستند که در اول صف و جلوی چشم قرار داده می‌شوند، خصوصاً در محیط‌های روستایی. حتی می‌شد گفت که زنان مبدع و آغازکننده بسیاری از گردهمایی‌ها بودند، و تا آنجایی که من دیدم بیشتر آنان مادران طلاق گرفته با شغلی بی‌ثبات یا زنان جوان مجرد بودند.

پرسش: در بدو امر، بسیاری این جنبش را در پیوند با راست افراطی دیده و معرفی کردند. تو با توجه به مشاهداتت در این مورد چه فکر می‌کنی (این مشاهدات با توجه به اینکه در مناطق روستایی انجام شده‌اند که جبهه ملی در آنها رأی بالایی دارد، اهمیت دوچندانی دارد)؟ آیا شاهد چیزی همچون تبدیلِ گفتارهایی با زمینه اجتماعی (هزینه بالای زندگی، دستمزدهای پایین، و غیره) به گفتارهایی با مضامین ملی‌گرایانه، بیگانه‌هراسانه یا نژادپرستانه بوده‌ای؟

می‌توان به این مسئله از آن طرف نگاه کرد، اینکه اول از خودمان بپرسیم چرا این جنبش با راست افراطی یکی گرفته شد؟ اگر تنها به این دلیل باشد که بخشی از جلیقه زردها به لوپن رأی داده‌ یا اینکه موافق او بوده‌اند، باید به یاد بیاوریم که این جنبش وسعت زیادی دارد و راست افراطی و ایده‌هایی که حامل آن است از مدت‌ها پیش در بین عموم جمعیت جایی برای خود پیدا کرده است، نه فقط در بین رأی‌دهندگان به راست افراطی.

خصوصاً که تأثیرات مکانی هم در بین است: در مناطق روستایی‌ای که سابقاً صنعتی بوده‌اند، این تمایل به راست افراطی طیف بسیار وسیع‌تری رادربرمی‌گیرد نسبت به فقط رأی‌دهنگان به مارین لوپن: خود را طرفدار راست افراطی خواندن دیگر تابو نیست، این را حتی در بین کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و یا رأی‌دهندگان به راست کلاسیک نیز مشاهده می‌کنیم. برای بخشی از ساکنان این مناطق، این امر حمایت از راست افراطی حتی تبدیل شده به نوعی ابراز وجود و محق دانستن خود برای برخورداری از احترام و اعتباری حداقلی، شیوه‌ای برای تأیید اینکه آنها یک «فرانسوی واقعی» هستند، که تنها وصله ناجور اجتماع نیستند، و خود را متعلق به یک نوع اندیشه‌ای می‌دانند که امروز در عرصه عمومی «عادی» تلقی می‌شود و تجسد آن اغلب در خرده‌بورژوازی پیشه‌وران و صنعتگران است، یعنی کسانی که «برای خودشان» کار می‌کنند، شجاعت و مهارت کاری‌‌شان تحسین می‌شود و به نسبت خودشان از حد و اندازه‌ای از قدرت برخوردارند.

با این اوصاف، نه جبهه ملی و نه هیچ حزب دیگری این جنبش را سازماندهی یا از آن خود نکرده است. بنابر تحقیقات انجام شده، در محیط‌های روستایی جبهه ملی به نسبت تعداد آرای انتخاباتی‌اش چندان حضور علنی و چشمگیری ندارد، در واقع کمتر کسی جرأت می‌کند کارت عضویت‌ش را در دست بگیرد و برای حزب کارزار انتخاباتی راه بیندازد. از این رو، «جلیقه زرد»‌ها می‌توانند صادقانه خود را مستقل بخوانند، این جنبشی خودانگیخته و انفجاری است که مسلماً درصد قابل‌توجهی از فعالانش از زمره رأی‌دهندگان به جبهه ملی هستند، اما تا جایی که من دیده‌ام، آنها خود را اینگونه معرفی نمی‌کنند و مطالبات خاص جبهه ملی را با خود به درون جنبش نیاورده‌اند.

وانگهی در صفحات فیسبوکی این جنبش و در گردهمایی‌ها، سازمان‌دهندگان از شرکت‌کنندگان می‌خواهند که از تأکید بر تعلقات سیاسی یا حتی سندیکایی بپرهیزند. ما در گردهمایی‌های آنها پرچم فرانسه، پلاکاردهایی ضد ماکرون، عدم امنیت شغلی و هزینه بالای زندگی را می‌بینیم.

از طرف دیگر، کسان دیگری هم هستند، به خصوص از میان خرده‌بورژوازی یا طبقه متوسط چپ، که این جنبش را بی‌اعتبار می‌دانند و آرمان اصیل و بزرگی در آن نمی‌بینند، چراکه زیاده از حد با منافع فردی گره خورده است و اگر در میان جلیقه زردها نظرسنجی بکنیم، تعداد زیادی از آنها مخالف مهاجران، اعتصاب در مشاغل مرتبط با خدمات عمومی، و غیره هستند. با این اوصاف اما آنچه باعث بسیج و گردهم‌آمدن آنها شده مطالباتی مربوط به قدرت خرید و بنابراین توزیع ثروت بوده است.

مطالبات مربوط به سوخت اتومبیل و مالیات‌ها در پیوند است با مطالبات مربوط به دستمزدها و بنابراین کار. جدا کردن شورش علیه بالا رفتن مالیات‌ها از مطالبات مربوط به حق برخورداری از یک زندگی درخور و شایسته کار سختی است. می‌توان به سادگی تصمیم بگیریم که تأسف بخوریم به حال جهان‌بینی امروز جلیقه زردها که مطبوعات انتقادی را نمی‌خوانند و گاهی تحت‌تأثیر گفتار راست افراطی‌ای هستند که به طور گسترده از سوی رسانه‌ها ترویج می‌شود، اما باید این را به خاطر داشته باشیم که بسیج و اتحاد غیرمنتظره آنها نشانه استمرار و تداوم منافع مشترک مردمی بر ضد تضعیف شرایط کار و زندگی‌ در فرانسه امروز است./contretemps

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 روز جهانی فلسفه

 


 کریمه اهل البیت

 


  متفاوت یا ناهماهنگ ؟

 


 همچنان در خط مقدم

 


 امین جامعه شناسی ایران

 


 فضا "باز"شود

 


 اولین ناو هواپیمابر چینی به آب انداخته شد

 


 چین اول است

 


 نظر مهاجرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام

 


 به آمریکا اعتماد نکنید

 
 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4609 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.