دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸  |   22  ژوئيه  2019   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی

اما اگر این معارضه بتواند حوزه علمیه را به تحریک وادارد و حوزه بتواند برای معضلات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی روز، نسخه‌ای کارآمد تولید کند، می‌توان یک خاصیت تحریک‌کنندگی برای معارضان سیاسی یعنی نواندیشان دینی قائل بود....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

چرا شهید بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی شد ؟

شهید بهشتی می گفت برپایی جامعه آرمانی اسلام، علاوه بر دانش چیستی، نیازمند دانش چگونگی نیز است .......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۴۹۵

كاربر حاضر در سايت: ۴۰۳ نفر

مشاهدات:
امروز: ۱۱۹۴ مرتبه
تیر ماه: ۱۳۶۸۶۳ مرتبه
كل مشاهده: ۸۵۹۵۲۶۰ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

ایرانی ها و مدرنیته های متفاوت : ما از مدرنیته گریزی نداریم

لينك ثابت (كد مطلب= 1486 )                            تاريخ انتشار:  ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸                      دفعات مشاهده: 681   
 نويسنده:            

ایرانی ها و مدرنیته های متفاوت : ما از مدرنیته گریزی نداریم

محمدرضا یکتا- ایلام نیوز

یکی از ضرورت های ورود هرملتی به عالم کنونی و فهم مسائل آن درک موضوع مدرنیته است . جامعه ما نیز که این قاعده مستثنی نیست، معمولاً با تنوع فوق العاده­ای دراین خصوص روبروست . در ایران، بیشترِ حوزه های علوم انسانی به مبحث مدرنیته پرداخته­اند .  علاوه براین موضوع آنچه برای ما در دین­پژوهی اهمیت بیشتری دارد ومسأله­ای بومی تلقی می­شود، نسبتی ذهنی است که ما ، جامعه ما وفرهنگی که در آن جاری است با این پدیده پیدا کرده ایم . اما گاهی فهم ما ازمدرنیته به گونه ای است که به نظر می رسد، نیازمند بازنگری است . این بازنگری امری دین­پژوهانه است. استاد ارجمند دکتر رضا داوری اردکانی معتقد است :  «گاهی فهم ما از سنت ومدرنیته مکانیکی است. ما فکر می کنیم مدرنیته بر علیه سنت قیام کرده است ودو طرف جبهه آرائی کرده­­­­اند و دیواری بین آنهاست و هرکدام به ترتیب مرزهای همدیگر را متصرف می­شوند و این جنگ همواره ادامه دارد . درحالی که چنین نیست . وضع ما هم نسبت به سنت ومدرنیته به صورت بخشی از این و بخشی از آن نیست . ما با یک حادثه درتاریخ خود و همه جهان مواجه ایم . از وقوع این حادثه دوقرن می گذرد . این حادثه ضربه ای است که مدرنیته به بیرون ازجهان مدرن وارد کرده است . اکنون ما در عالم مدرن زندگی می کنیم» .

منشأ، ساختار و گستردگی مدرنیته به صورتی است که اکنون اعمال و رفتار ما به عالم مدرن بستگی وتحت تأثیر آن قرار دارد . اما از آنجا که هیچ  امری درتاریخ نابود نمی شود ما از گذشته هم بهره­مند هستیم . ما چاره ای نداریم جز آنکه درخود جائی برای گذشته پیدا کنیم. این درحالی است که درواقع ، گذشته گذشته است  و در واقع­تر مدرنیته است که اساس تاریخ گذشته را برهم زده است . بازهم دکتر داوری می گوید : « مدرنیته یک تاریخ است. مدرنیته یک شیء نیست، یک چیزثابت در زمان نیست. مدرنیته سیالیت زمان زیسته بشری است. ماکس­وبر، مدرنیته را عقلانیت می داند، عقلانیتی که ریشه و بنیاد دارد . اما این جامعه شناس آلمانی این مدرنیته وعقلانیت را خیلی دوست ندارد، در عین حال که تسلیم آن است . در رابطه سنت ومدرنیته اینگونه نیست که چیزی به جنگ چیز دیگری می رود که آن چیز هم ثابت است . سنت یک نظم است . یک نظام است . سنت در کتابها نیست گرچه می توان آن را درکتابها ثبت کرد . سنت یک نظمی است که از هم پاشیده است . دیگر چیزی به نام نظم سنتی وجود ندارد . اینگونه نیست که درجامعه ما و جوامع توسعه نیافته ، مدرنیته را کنار سنت گذاشته باشند . به اعتباری در این جوامع هم مدرنیته و هم سنت باهم  وجود دارند، اما به اعتبار اصلی تر نه سنت وجود دارد ونه مدرنیته . در این جوامع عقل مدرن وجود ندارد . کارها وامور سازمان ونظم ندارد . آشفتگی حاکم است . سنت هم وجود ندارد ، برای آنکه تقاضاهای ما، خواست­های­ ما، زندگی ما، برنامه ما، همه مربوط به دنیای مدرن است . ما مدرنیته را می خواهیم. ما مدرنیته را دوست داریم. ما ماکس­وبر نیستیم که می­گوید من مدرن هستم، با مدرنیته هم می­سازم، اما مدرنیته را دوست ندارم. حتی درمخالفت­های خود با مدرنیته آن را دوست داریم اما درعین حال مدرن نیستیم . مشکل این است که مدرن نیستیم «.

اگر بخواهیم با امری مواجهه داشته باشیم و با آن وارد بازی شویم، باید عملکرد آن را بدانیم. باید بدانیم مدرنیته چگونه عمل می کند ؟ پاسخ این است که اشخاص محصول و مولود مدرنیته نیستند . این ماهستیم که درمتن مدرنیته واقع می­شویم. ا زنظر دکرداوری مدرنیته چیزی تولید نمی کند  « مدرنیته چیزی تولید نمی کند . تاریخ چیزی تولید نمی کند . درتاریخ چیزها ظهورمی­یابند. بسته به عمق تاریخ ، بسته به ریشه تاریخ نحوه ظهور چیزها درتاریخ فرق می کند . نحوه ظهور بانک و مدرسه وترافیک در کشور ما یک چیز است، درجای دیگر یک چیز دیگر است .  واین در حالی است که همه اینها در نفس خود یک چیزهستند . تاریخ جدید که تاریخ مدرنیته است همه دنیا را راه می­برد اما نه به شکلی یکسان. ما مدرنیته چین، مدرنیته ژاپن، مدرنیته هند، مدرنیته برزیل و بولیوی، ومدرنیته هلند داریم که باهم دارای تفاوت هستند ، اما آنچه که غالب است مدرنیته است . مدرنیته ایران ، مدرنیته فرانسه وآلمان نیست . اشخاص هم هرچه باشند، نظائر خود در کشورهای دیگر نیستند» . ما به شکل خود به گونه ای که داریم وسنت هائی که در فرهنگ ماست در مدرنیته واقع می شویم.

ما یک وضع وشرایط خاصی درعالم مدرن داریم . ترتیباتی که ما اکنون در زندگی داریم، صدسال پیش وجود نداشته است . باید قبول داشته باشیم نشست و برخاست و روابط ما که ملهم از فرهنگ وسنت های دینی ما بوده است مانند گذشته نیست. معاشرت، کسب و کار و تحصیل ما مانند گذشته نیست. این وضعیت خاص توسعه نیافتگی نیازمند پژوهش های جامعه­شناختی است . این وضعیت نیازمند تحلیل است. دین­پژوهان در این شرایط چشم به پژوهش­های جامعه­شناختی دارند. رئیس فرهنگستان علوم ایران می گوید : « در یک نگاه ونظام مدرن ، درجامعه خوب و بدِ ثابت وجود ندارد . خوب و بدها درتاریخ است که مشخص می­شوند . ما خوب و بد تاریخی داریم. یک خوب ثابت همواره وجود ندارد که که باید به طوری ثابت درجنگ باشد . هیچگاه دو نیروی ثابت به شکلی قهری در مقابل هم قرار نمی­گیرند . قرارگرفتن ثابت دین در برابر مدرنیته به این ترتیب فاقد مرجعیت است . نسبت دین و مدرنیته جای بحث بسیاری دارد که لازم است در بحث های نظری به آن پرداخته شود».  در بیانی دیگر دکتر علیرضا شجاعی زند نیز معتقد است« در معنائی تقابل سنت و فلسفه تقابل فلسفه ها نیست ، بحث از گذر ادوار است . بحث به موضوع واقع شدن بر می گردد .  سنت اگر به معنای تجلیل از گذشته باشد، معناندارد . گذشته فی نفسه تجلیل ندارد . هرچند این امر شامل عناصری از گذشته نمی شود. نفس گذشته متعلق به فلسفه دیگری است. سنت دربرابر مدرنیته یک ظرف تهی است . سنت از طریق عناصر دیگری درمتن آن مانند دین وفلسفه­های گذشته پربار می شود. گذشته در گذشته می ماند ، اما عناصر آن خود را روزآمد می سازند»  .

 

 

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 در پاسخ به آقای علی عسکری رئیس محترم صدا و سیما

 


 خودروی پاسدارانی که در پیرانشهر مورد حمله تروریستی قرار گرفت

 


 هیچ جنگ کوتاهی وجود ندارد

 


 ما هم نمی دانیم

 


 ، یک عکس بسیار پر بازتاب

 


 سپاه فرزند ملت

 


 مبعث مبارک

 


 پست علی کریمی برای شهداء

 


 ضرغامي : خدا را شکر که فضای مجازی آمد که انقلاب اسلامی را نجات دهد

 


 ایلام نیوز : ظریف بمان ، به خاطر ایران

 
 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4844 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.