سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶  |   21  نوامبر  2017   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

چگونه نماز مقبول بخوانیم +پاسخ امام صادق(ع)

مسأله نماز به عنوان یک مسأله عبادی زمینه‌ساز برای رشد .....
 

دانستنیهای پیشگیری از وقوع جرم

پيش‌گيري از جرم همواره يكي از موضوعات اساسي و مهم در زندگي بشري بوده كه در طول تاريخ به شيوه‌‌هاي مختلف اعمال گرديده است. در جوامع گذشته غالباً مجازات به عنوان تنها راهکارمبارزه............
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

اگر نتوانیم ساحت‌های حیات جمعی بشری را بر اساس فلسفه و تفکر فلسفی سامان بدهیم، آن حیات عقلی، معقول، مطلوب و حیات فاضله که در اندیشه فلسفی و دینی ما وجود دارد، شکل نخواهد گرفت

دکترقاسم پورحسن.......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

این‌جور نباشد که کسی که مثلاً پزشک است، در زمینه ی علوم دینی یا در زمینه ی فلسفه، یک آدم عامی محسوب شود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به کنگره بین المللی علامه حکیم قطب الدّین شیرازی با تاکید بر ضرورت تبیین دوران شکوفایی علمی .....
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۲۴۹

كاربر حاضر در سايت: ۳۷۷۴ نفر

مشاهدات:
امروز: ۱۰۱۴ مرتبه
آبان ماه: ۸۵۳۳۵ مرتبه
كل مشاهده: ۷۶۰۹۵۳۶ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لينك ثابت (كد مطلب= 6399 )                            تاريخ انتشار:                        دفعات مشاهده: 9017   
 نويسنده:            

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

                      

هدیه الهی برای ملتی بزرگ

انقلاب اسلامی ایران هدیه الهی برای ملتی بزرگ در عهد وزمانِ بلوغ بشر در جهت اتصال به مبانی فکری غیر مادی و مأموریتی اساسی برای مردمانی است که حاصل و عصاره تلاش انبیاء و اولیاء الهی در همه تاریخ اند و ذات اقدس ربوبی   خود آگاه است که رسالت خود را در کدام نقطه جعل ودر کدام وادی به امانت بگذارد ، و شاید امروز زمان تفسیر و تبیین آن عهد الهی ، که انی اعلم مالاتعلمون  فرارسیده باشد .

 

بشرامروز

امروز بشر در پرتو نفس پرستی های هزاررنگ برخی تمایزیافتگان دگرنااندیش میراث دار موجی از نگرانی ، ناملایمات و اضطراب است . میراثی که در آن تصور شایع انسان به عنوان مخلوقی خودمدار که در مقابل هیچ مقامی غیر از خودش مسؤول نیست و بر محیط طبیعی سلطۀ نامحدود دارد، لاجرم به ستیزه جویی انسان با خود و جهان طبیعی می انجامد، به حدی که اینک هستی خود  را به مخاطره افکنده است.این سنخ انسان خود را طاغی در برابر خدا می بیند، همان حاکم بی چون و چرای سرنوشت خویش و دیگران و واجد قدرت بی حد و حصر بر زمین، که از آن تا حد زیادی برای فرونشاندن خواهشهای سیری ناپذیرش استفاده می کند ولاجرم این شرائط به حالتی حاکی از عدم توازن و هرج و مرج خواهد انجامید، که دقیقا همان چیزی است که انسان متجدد در هر برهه ای از زندگی خویش با آن روبه روست. این عدم توازن گاه و بی گاه به جنگ ، که آشکارترین و تهدیدآمیزترین نشانۀ این عدم توازن است، می انجامد.انسان متجدد برای رفع این اشکال وتنش ها هر چیزی را فدای خویش کرده است. او با میل بی مانندی دست تطاول به طبیعت دراز کرده تا «نیازهای» بی پایان و دم افزونش را برآورده سازد، که این هم به او امکان می دهد حتی الامکان خود، غایت خود و هدف زندگی را به دست فراموشی بسپارد.

 

انقلاب اسلامی ایران یک ضرورت انسانی

دراین شرائط وقوع پدیده انقلاب اسلامی درایران قبل از آنکه یک انتخاب برای دستیابی به شرائط مطلوب باشد ضرورتی ناگزیر برای نجات انسان از مسیری اشتباه است که هزینه ای سنگین برنوع او تحمیل نموده است.رهبری معظم انقلاب در تبیینی فوق راهبردی از نما وچشم انداز الهی ، انسانی و فرازمانی به بیان پنج مرحله ومقطع شکل گیری آن به شرح ایجاد انقلاب اسلامی ، تأسیس نظام سیاسی ، ایجاد دولت اسلامی ، ایجاد کشور اسلامی و مرحله پنجم ، ایجاد دنیا وتمدن بزرگ اسلام می باشد پرداخته اند.

شاید امروز که به همت همه اولیاء الهی و شهدا وصلحاء ملت از آدم تاکنون اندیشه ای عظیم به شأن وجایگاه خدا وانسان در ایران اسلامی در حال شکل گیری است ودر حالی که عمده منویات این نظام الهی ، سیاسی و انسانی در لابلای مکتوبات سرچشمه این رود که استعداد جوشش  دارد و نجات وحیات ، مستور مانده است ، به طبع مستوری خویش و یا به طلب اندیشه ای کاونده و یا مغفول به سستی همت ما  باید انتظار داشته باشیم که در حوزه اندیشه به تنگه احد برخورد نمائیم .

 

مقوله ای به نام خودارزیابی و بازشناسی الگوی توسعه

واینک پیرو مواضع رهبری و نظام اسلامی در مقوله ای باعنوان  خودارزیابی و لزوم بازشناسى الگوى توسعه و پيشرفت در کشور ودر قالب نظام اسلامی ، تأکید بر تحول به عنوان سنت الهی ولزوم کارهای بزرگ و ایده پردازی در غیر خلأ و اطاقهای در بسته لازم است از "این مواضع" به عنوان توانمندی و اعتلاء مدیریت ولائی و انقلابی و معنای مطلقیت مندرج در رکن اصلی قانون اساسی  اشاره نمود و به نام ایمان وعلم آن را ستود ، آنجا که قائمه نظام وتشکیلات ، آحاد مردم ونخبگان را به تدبیر در امور وهمراهی در طراحی آینده و بازشناسی نقاط ضعف گذشته فرا می خواند.

به نظر می رسد در کنار این تصمیم و تحول راهبردی در مدیریت انقلاب و در شرائطی که بدون تردید در برابر دوگرایش غلط که یکی افراط گر ، تحول را به وادی اضمحلال در تفکرات خوداندیش دیگران می کشاند و دیگری تفریط مآب به اسم اينكه اين سابقه ندارد، اين را نمى‏شناسيم و اين را نمي دانيم جامعه را به ایستائی و مرگ سوق می دهد لازم است تدابیر لازم برای تدوین طرح تحول در قالب آنچه از آن به عنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت یاد می شود ـ به عنوان ضرورتی بی بدیل که بدون ایجاد آن حرکت به معنای چراغ در مسیر باد گذاشتن باشد ـ فراهم گردد. در پشت بند این عرض وبدون فاصله باید گفت در صورتی که مقوله ضرورت تدوین الگوی اخیر یک راهبرد محسوب می شود ، ضرورت تبیین نحوه ، عامل و مدل برای تدوین الگو ، خود یک فوق راهبرد و مسأله ای بسیار دقیق است که شاید بالاتر از آن در مقطع فعلی نتوان یافت.

دربرخی از بیانات رهبرمعظم انقلاب در سالهای اخیر  آمده است:  « ملت ایران هنوز در نیمه راه است ،امروز علاوه بر اين كه خودِ تشكيل نظام جمهورى اسلامى يك تحول بزرگ، يك پيشرفت شگفت‏آور و عظيم است ، ما بايد به عنوان یک تحول جدید سبک پيشرفت را با الگوى اسلامى - ايرانى پيدا كنيم. دراین سبک قصد داريم يك باور همگانى در درجه‏ى اول در بينِ نخبگان، بعد در همه‏ى مردم به وجود بيايد كه بدانند دنبال چه هستيم و به كجا مي خواهيم برسيم و بخشهاى گوناگون نظام بدانند چه كار بايد بكنند ؟ بايد طورى برنامه‏ريزى و ترتيب داده شود كه انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد؛ انسان در آن تحقير نشود. هدف، انتفاع انسانيت است، نه طبقه‏اى از انسان، حتّى نه انسانِ ايرانى. پیشرفتی  براى تعالى روحى و رفتن انسان  به سوى خداى متعال . توسعه‌ى اسلامى - ايرانىِ يك سند بالادستى خواهد بود نسبت به همه‌ى اسناد برنامه‌اى كشور و چشم‌انداز كشور و سياستگذارى‌هاى كشور. مدل‏سازى و الگوسازى، كار خود شماست؛ يعنى كار نخبگان ماست. آنچه كه من مي توانم به عنوان راهنمائى و راهبرد كلى به شما عرض كنم، تلاش و مجاهدت جوانانه و پيگير است. شما كه در دانشگاهيد، فعاليت شما فعاليت دانشگاهى است؛ بايد درس بخوانيد، تحقيق كنيد، به فكر نظريه‏سازى باشيد».

 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

بدون تردید امروز که ضرورت پذیرش تحول در تبیین الگوهای پیشرفت مطرح شده است این سؤال را باید پاسخ داد که روش وطرح ما برای تدوین الگوی جدید چیست ؟ اگر بپذیریم که الگو نویسی مقوله ای علمی به معنای متودی روشمند و بین بخشی است که در آن لازم است از تمامی مرتبطات ذهنی بشر مانند گرایشات دینی ، علمی ، هنر ، اخلاق و فلسفه در بستر زندگی یک انسان الهی بهره گرفت ، آنگاه واجب می گردد که در پرتوئی از انوار توحیدی از تمامی مربوطین ،خردمندان ، علماء و دانشمندانِ این گرایشات ،، بهره خاص گرفت. به این ترتیب ما خواسته ایم که به این سؤال پاسخ دهیم که چه کسانی و با کدام پایگاه ذهنی الهی و بشری  باید مدل الگوی اسلامی ایرانی را تدوین نمایند.   

طراحی الگو یا تبیین سازمان و سیستم وضعیتی است که در آن دومقوله کلی آرمان وتعریفها و راهکاروابزارها باید در سیستم مشخص گردد یعنی علاوه بر توجیه و بیان وجوب فلسفی سازمان راهکارهای لازم را برای هدف نشینی آن بیان می گردد که این شرائط در خصوص روابط منتسب به سیستم و نظام سازی در جوامع انسانی دارای ویژگیهای منحصر بفردی است که در رأس آن می توان به وجود انسان به عنوان موجودی آگاه و دارای اختیار اشاره کرد که از قضا به عنوان محور و بالاترین عنوان خلقت از او یاد می شود. به این ترتیب انسان شناسی که امروز از سوی تفکرات مادی استیلاجو درجهان به شدت جدی گرفته شده است اولین و مهمترین وجه پشتیبانی نرم افزاری در ساختار سازی سازمانی ، سیستمی و نظام سازی است.

به بیان دیگر درمقوله نظام سازی و تبیین الگوی پیشرفت لازم است علاوه بر تأکید برتوحید و انسان شناسی به عنوان یک محور اساسی باید با تبیین نگرش های آرمانی در سازمان ونظام با الگوی الهی ، دینی و  انسانی  سیستم را به شکلی طراحی کرد که امکان فعالیت آن در راستای رسیدن به هدف امکان پذیر گردد ، اما این همه راه وپایان کار نیست زیرا به نظر می رسد با استفاده از تجربیات دیگران و منویات نظام اسلامی  لازم است در طرح ریزی نظام و سازمان علاوه بر بهره گیری از نگرش الهیِ نظام مند به عنوان خون جاری در تمام فعل و انفعالات ، از سایر توانمندیهای  بشری و برای مثال نظیر علم وفلسفه  درراستای طرح ریزی سازمانی استفاده کرد.

البته قید محکم و عمیق این معنی زمانی است که   فلسفه وعلم را اولاً در خدمت اهداف توحیدی خلقت و انسان موحد وسعادتمند بدانیم و ثانیاً آنها را به صورت خالص با چهارچوب های ذاتی ومنحصر در نظر آوریم .

 

نقش علم و فلسفه در طراحی هر الگوی پیشرفتی

به بیانی دیگر علم وفلسفه وسایر تولیدات ذهنی بشری می تواند در طراحی سیستم و نظام سازی دیدگاههای خالص خودرا مبتنی بر مبانی انسان شناسی خالص خویش طرح نمایند . برای مثال نحوه حضور فعال اجزاء در سیستم  ومیزان مشارکت واقعی آنان با توجه به خصوصیات ویژه نوع انسانی  ،، مقوله ای است که با طراحیهای گوناگون می تواند منجر به نتایج متفاوتی گردد وبدون تردید در یک نظام فکری دینی هم می توان از علم وفلسفه در مبجث نظام سازی و طراحی سیستم و دستیابی به بهترین شرائط مشارکت اجزاء در سازمان و نظام   استفاده کرد.  

بی شک اقدام بزرگ وضروری تشکیل مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ـ که نظیر و رد پای  آن در بسیاری از تمدن ها و مراکز فرهنگ سازی رایج در زندگی بشری امروزی بدون توجه به نتایج ونگرش های آنها برای بشر قابل پیگری است ـ  ،، امکانی موجه برای رفع خلأ مرکزتدوین فوق راهبردهای نظام اسلامی است که لازم است در آن از تمامی استعدادهای نرم وسخت افزاری کشور در حوزه میراث های معنوی ومادی جامعه اسلامی ایران بهره گرفت .  پیشنهاد می شود در راستای مراحل پنج گانه شکل گیری نظام اسلامی که بالاترین سطح آن تشکیل دنیای اسلامی می باشد این مرکز به تدوین الگو و چشم انداز هزاره نظام اسلامی اقدام نماید و از آنجا که ظرفیت های اساسی نظام اسلامی از پشتوانه منابع غنی متصل به غیب و توانمندیهای بشری مبتنی برآن برخورداراست لازم است از حاصل تجربیات خالص  و ذاتی انسانی در حوزه های مختلف فکری بهره لازم را گرفت و دراین راستا اقدام به تدوین برنامه عملگرا نمود .  علماء ، متخصصین و خردمندان حوزه های اخیر در حوزه و دانشگاه  را لازم است با مشارکت دادن در تأثیرگذاری و تصمیم سازی در بطن نظام به صورت عملی دعوت نمود ، زیرا بهترین نظام سازیها با مشارکت دادن عملیاتی نخبگان صورت جان خواهد گرفت.

درپایان لازم است با یادآوری نقش بی بدیل رهبری فرهیخته انقلاب در تئوریزه نمودن اصول انقلاب ودستیابی به مبانی نرم افزاری جامع انقلابِ توحیدی واسلامی در جهان با محورتفکر ولایت و مهدویت بر مباحثی  مانند ضرورت آسیب شناسی سه دهه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، ضرورت پردازش های علوم انسانی با مبانی فکری اسلامی  تأکید بر گسترش جهانی اندیشه دینی انقلاب با عنایت به  بیداری اسلامی در منطقه تأکید نمود.

 

کمیته تخصصی راهبردی

www.cssir.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 زلزله کرمانشاه ، خسته و همچنان مغرور

 


 زلزله کرمانشاه یک قاب بدون شرح

 


 واقعاً یعنی چه ؟! سکه و لوح در این شرایط

 


 هلال احمر معترض به سلفی با سگ های شخصی در مناطق زلزله

 


 گریه ارتشی ها در سوگ کرمانشاه

 


 اشتان مایر: عمیقا ناراحت شدم

 


 لاحول و لا قوه الا بالله

 


 انالله وانا الیه راجعون

 


 ایران تسلیت/ با هموطنان داغدار کرمانشاه هم دردیم

 


 به رهبری حسین

 

 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4531 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.