سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶  |   21  نوامبر  2017   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

چگونه نماز مقبول بخوانیم +پاسخ امام صادق(ع)

مسأله نماز به عنوان یک مسأله عبادی زمینه‌ساز برای رشد .....
 

دانستنیهای پیشگیری از وقوع جرم

پيش‌گيري از جرم همواره يكي از موضوعات اساسي و مهم در زندگي بشري بوده كه در طول تاريخ به شيوه‌‌هاي مختلف اعمال گرديده است. در جوامع گذشته غالباً مجازات به عنوان تنها راهکارمبارزه............
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

اگر نتوانیم ساحت‌های حیات جمعی بشری را بر اساس فلسفه و تفکر فلسفی سامان بدهیم، آن حیات عقلی، معقول، مطلوب و حیات فاضله که در اندیشه فلسفی و دینی ما وجود دارد، شکل نخواهد گرفت

دکترقاسم پورحسن.......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

این‌جور نباشد که کسی که مثلاً پزشک است، در زمینه ی علوم دینی یا در زمینه ی فلسفه، یک آدم عامی محسوب شود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به کنگره بین المللی علامه حکیم قطب الدّین شیرازی با تاکید بر ضرورت تبیین دوران شکوفایی علمی .....
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۲۴۹

كاربر حاضر در سايت: ۳۷۵۹ نفر

مشاهدات:
امروز: ۹۹۹ مرتبه
آبان ماه: ۸۵۳۲۰ مرتبه
كل مشاهده: ۷۶۰۹۵۲۱ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

دین ارگانی زنده و پویا است / گلدانی از عصر باستان نیست

لينك ثابت (كد مطلب= 10440 )                            تاريخ انتشار:  ۱۷ دی ۱۳۹۵                      دفعات مشاهده: 765   
 نويسنده:            

دین ارگانی زنده و پویا است / گلدانی از عصر باستان نیست

رضا بابائی / دین آنلاین

بزرگ‌ترین خطا در دین‌شناسی، خلط مبدأ و مقصد است. یعنی مبدأ را مقصد پنداشتن و مقصد را مبدأ دانستن. این خطا در فلسفۀ اسلامی هم رخ داده است. تاریخ فلسفۀ اسلامی، حرکت به سوی مبدأ فلسفه‌ورزی است ! فیلسوفان ما می‌کوشیدند به ارسطو و افلاطون برسند و پا در جای پای آنان بگذارند ؛ در حالی که یونان می‌بایست مبدأ کوشش‌های نظام‌مند فلسفی تلقی می‌شد، نه مقصد آن .

فلسفۀ موسوم به اسلامی، جز چند مسئلۀ فرعی بر فلسفۀ یونانیان نیفزود و حتی در کاستن از آن، دست و دلش می‌لرزید ؛ چنان‌که طبیعیات و فلکیات و نظام اخلاقی یونانیان را هم پذیرفت و حتی آن را بر قرآن تطبیق و تحمیل کرد ؛ تا اینکه فرزندان غربی یونان باستان ، طبیعیاتی دیگر به میان آوردند و آسمان را به‌گونه‌ای دیگر دیدند و برای اخلاق ، بنیان‌هایی تازه یافتند .

پس از آن بود که در میان مسلمانان نیز طبیعیات و فلکیات قدیم منسوخ شد. اگر فیلسوفان و دانشمندان غربی، به خطای پدران خود پی نبرده بودند، ما همچنان آسمان را از نظرگاه بطلمیوس می‌دیدیم و در علم اخلاق ، از رسالۀ نیکوماخوس فراتر نمی‌رفتیم. 

 فلسفۀ غرب، کمتر دچار این خطا شد و تا توانست روی پای خود ایستاد و رو به سویی داشت غیر از مبدأ ؛ اگرچه با نظرداشت ریشه‌ها و تجربه‌ها . یونان برای فلسفۀ غرب، پشتوانه شد ؛ چون پشت آن ایستاده بود، نه پیش روی آن. فلسفه‌ای که قبلۀ آن یونان باستان است، هر چه جلوتر برود، عقب‌تر می‌ماند.


فلسفی خود را از اندیشه بکشت

گو بدو! کو راست سوی گنج پشت

گو بدو! چندن که افزون می‌دود

از مراد دل جداتر می‌شود

اگر این اتفاق شوم(خلط مبدأ و مقصد) در فیزیک نیز رخ می‌داد، ما هنوز در عصر حجر می‌زیستیم، و اگر در اقتصاد یا سیاست، دل از مبدأ نمی‌کندیم و به مقصد دل نمی‌دادیم، امروز در قبایل بدوی به سر می‌بردیم. 

در دینداری نیز اگر مبدأ را هزینۀ مقصد نکنیم و در سرآغاز بمانیم، همچنان قدمای معاصر باقی خواهیم ماند و مسئله‌ای فراتر از مسائل مردم مکه و مدینه در عصر رسالت، نخواهیم داشت . معنای دینداری، زیستن در تاریخ دین نیست؛ تاریخ را هزینۀ امروز کردن است، نه امروز را در قالب تاریخ، ریختن . عصر رسالت را باید دوره‌ای دانست که تداوم آن، لزوما در تکرار صوری و ظاهری آن نیست . اینکه در آن دوره چه گذشته و چگونه بوده است، سرمایۀ نخستین برای دین‌ورزی است ؛ سرمایه را باید به کار انداخت؛ به کالا و زمین و خانه تبدیل کرد و زندگی را با آن ساخت. ثروت بانکی، بار خاطر است، نه یار شاطر. 

بسیاری از ترم‌های عصر رسالت و امامت، محتوایی دارند که حفظ آن، در گرو دست‌کاری در قالب‌ها است. اگر دینداری، به قالب‌پرستی و فرم‌گرایی تقلیل یابد که یافته است اثری از محتوا باقی نمی‌ماند، که نمانده است. عالمان دینی، فقط پاسداران فرم‌ها و قالب‌ها نیستند . تعهد به محتوا، آنان را وامی‌دارد که گاهی در فرم‌ها و قالب‌ها اجتهاد کنند. اگر در تاریخ دین، برای محتوایی مانند «عفاف» قالبی پی‌ریزی يا پيشنهاد شده است، وظیفۀ دینداران و عالمان دینی جمود بر آن قالب‌ها است، یا حفظ محتوای عفاف در هر قالبی که ممكن‌تر و كم‌هزينه‌تر است؟ سنت اجتهادی ما، خود را بیشتر پاسدار قالب‌های تاریخی می‌بیند، تا محتوا.

حتی در حفظ همان قالب‌ها، روش‌های نو، کمتر تجربه شده است. بیش از آنکه محتوایی به نام «تنبیه و مجازات» را از منظر شرع بکاویم، قالب‌های شرعی تاریخی آن را نهادینه کرده‌ایم. در غیبت چنین اجتهادی، دینْ گلدانی بازمانده از دوران باستان می‌شود که حفظ و نگهداری آن فقط در موزۀ آرمان‌ها ممکن است؛ با هزینۀ بسیار و نتیجۀ اندک. 

دین، ارگانی زنده و پویا است. جمود بر برخی قالب‌های تاریخی، دینداران را از دینداری حقیقی بازمی‌دارد و مقصد را در منزل مبدأ توقیف می‌کند. 

مرا در منزل جانان چه امن و عیش، چون هر دم

جرس فریاد می‌‌دارد که بربندید محمل‌ها

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 زلزله کرمانشاه ، خسته و همچنان مغرور

 


 زلزله کرمانشاه یک قاب بدون شرح

 


 واقعاً یعنی چه ؟! سکه و لوح در این شرایط

 


 هلال احمر معترض به سلفی با سگ های شخصی در مناطق زلزله

 


 گریه ارتشی ها در سوگ کرمانشاه

 


 اشتان مایر: عمیقا ناراحت شدم

 


 لاحول و لا قوه الا بالله

 


 انالله وانا الیه راجعون

 


 ایران تسلیت/ با هموطنان داغدار کرمانشاه هم دردیم

 


 به رهبری حسین

 

 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4531 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.