پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶  |   22  فوريه  2018   |         

  صفحه اصلی   |  خبرها  |  يادداشت  |  مقاله  |  گفتگو  |  گزارش  |  تصاوير  |  ارتباط با ما  |  درباره ما  |  خروجي RSS

يادداشت

ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن 84% از انسان‌ها پیرو ادیان هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند

این پدیده هزاران سال ملازم تمدّن بشری بوده است ....
 

الوین پلانتینگا برنده جایزه تمپلتون شد / پلانتینگاکیست ؟

فعالیت پیشگامانۀ فلسفی پلانتینگا در اواخر دهۀ 1950 آغاز شد؛ یعنی زمانی که فلاسفۀ آکادمیک عموماً فلسفۀ دینی را قبول نداشتند.....
 

دکتر داوری : تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفدهم اروپا را نباید نواندیشی دانست

در جایی که تفکر ضعیف است زبان و اصطلاح‌سازی هم دچار پریشانی و آشفتگی می‌شود...........
 

دکترسعید زیباکلام : خطر انحلال انقلاب در نظام استكباري / سناریوی دولت در مذاکرات هسته ای اشتباه است

دکترسعید زیباکلام
 

چگونه نماز مقبول بخوانیم +پاسخ امام صادق(ع)

مسأله نماز به عنوان یک مسأله عبادی زمینه‌ساز برای رشد .....
 

مقاله

نسبت نظریه و نظریه‌سازی با رفع مشکلات بومی

به گمان من، ما پیش از اینکه در این مسیر پیشتر رویم و گامهای مؤثر و جدی در قالب سیاستگذاری و طراحی برنامههای اجرایی برداریم، باید اندکی درنگ کنیم و بیندیشیم به راستی چه میزان موازین مبنایی فرهنگی و تمدنسازی ما با فرنگیها شباهت دارد...
 

تحول درنظام جهانی مدرن

پیشرفت لفظ آشنایی است و به ظاهر در معنی‌اش هم ابهامی نیست؛ بنابراین، اگر از ما بپرسند پیشرفت ....
 

طراحی الگوی پیشرفت امری متودیک و روشمند است

لزوم استفاده نظام مند از محصولات خالص علم و فلسفه در نظام سازی ، تبیین سیستم و طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت .............
 

مهم : مباحثی عمومی از مدیریت اسلامی / انسانی

هلاکت محتوم در استبداد رأي / چراباید با منتقدین مشورت و با مخالفین به گفتگو نشست . . . .
 

قبض و بسط انسان

درمقاله حاضر نويسنده با تشريح روند صيرورت و شدن انسان از حالتي به حالت ديگر كه در طول زندگي براي او رخ مي دهد........
 

گفتگو

مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
 

اگر نتوانیم ساحت‌های حیات جمعی بشری را بر اساس فلسفه و تفکر فلسفی سامان بدهیم، آن حیات عقلی، معقول، مطلوب و حیات فاضله که در اندیشه فلسفی و دینی ما وجود دارد، شکل نخواهد گرفت

دکترقاسم پورحسن.......
 

در غياب فلسفه، آينده‌اي در كار نيست / كاربردهاي فلسفه در زندگي امروز

اگر امروز بگويند بساط فلسفه را از علم و آموزش كشور برچينيم واقعا چه خلأيي ايجاد مي‌شود؟ ..........
 

در برنامه‌هاي بين‌المللي اسلام موحّد و ملحد، مسيحي و كليمي مانند مسلمانان حضور دارند

به گزارش ایلام نیوز از خبرحوزه آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی دردیدار پروفسور مارکو ساسولی استاد برجسته حقوق بین الملل بشر ...
 

فلسفه اساسا با نقد آغاز می‎شود، فلسفه یعنی نقد، در واقع باید بگویم که فلسفه غیرنقادانه وجود ندارد

حال اگر بخواهیم که فرهنگ نقد و نقادی در حوزه و دانشگاه رونق بگیرد. این‎که ما بتوانیم روبه‎روی کسی که اندیشه‎اش با ما مخالف است بنشینيم، به او امکان اظهار نظر و بیان عقیده‎اش را بدهیم .........
 

گزارش

فدریکا موگرینی : اسلام جایگاه طبیعی خود را در جامعه اروپا دارد و دلیل آن هم تاثیر آشکار آن بر سبک زندگی اروپایی است

سفرجوانان اروپایی برای پیوستن به داعش چالش بزرگ اتحادیه اروپا.............
 

این‌جور نباشد که کسی که مثلاً پزشک است، در زمینه ی علوم دینی یا در زمینه ی فلسفه، یک آدم عامی محسوب شود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به کنگره بین المللی علامه حکیم قطب الدّین شیرازی با تاکید بر ضرورت تبیین دوران شکوفایی علمی .....
 

سخنرانی دکتر دینانی پیرامون شخصیت عرفانی حضرت امام

امام خمینی را وادارکردند چیزی نگوید/ مگر نماز اسرار دارد؟.............
 

روایت وگزارش دکتر حسن عباسی از یک دین جدید

وقتی استادهای دانشگاه های شما نمی دانند که اینترنت یک ابزار نظامی است، همه فکر می کنند بعد از مودم و کامپیوترشان هیچ چیز دیگری نیست، نمی دانند که هر کاری پشت مودم انجام می دهند . . . . .
 

آمار

تعداد مطالب سايت: ۱۳۱۳

كاربر حاضر در سايت: ۱۱۸۵ نفر

مشاهدات:
امروز: ۱۶۹ مرتبه
اسفند ماه: ۷۲۱۲ مرتبه
كل مشاهده: ۷۸۷۶۳۶۹ مرتبه
بیشترین: ۱۲۰۴۷ - ۱۹/۳/۱۳۹۱

 خروجي RSS

RSS 2.0

 

تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران/ فیلسوف نه فقیه است نه درویش

لينك ثابت (كد مطلب= 10607 )                            تاريخ انتشار:  ۲۷ دی ۱۳۹۶                      دفعات مشاهده: 131   
 نويسنده:            

 

تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران/ فیلسوف نه فقیه است نه درویش

کتاب «تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران» اثر سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چندی است که از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب به بخشی از معضلات و مشکلات حوزه علوم انسانی کشور و همینطور نقاط قوت و ضعف علوم انسانی غربی اشاره می‌کند و راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن ارائه می‌دهد.

نوشتار حاضر دارای چهار فصل اصلی با عناوین «گسست‌های ذهنی»، «فلسفه به مثابه بینش»، «هنر اندیشیدن» و «تنگناهای علوم انسانی در ایران»‌ است.

نویسنده در ابتدای پیشگفتار خود دل‌نوشته‌ای بدین شرح می‌نویسد: چرا قصه‌ها جذابند؟ چرا کودکان قصه‌ها را دوست دارند و با آن‌ها هم آوایی می‌کنند؟ همیشه این پرسش در ذهن من از این سو به آن سو می‌رفت، تا اینکه خود صاحب فرزندانی شدم و شب‌ها برایشان قصه می‌خوانم، آنان به وجد می‌آیند، گویی در دل قصه‌ها زندگی می‌کنند و میان آن‌ها و جهان قصه‌ها فاصله‌ای وجود ندارد. با هم بخشی از متن این نوشتار را می‌خوانیم:

یکی از گرفتاری‌هایی که جامعه آکادمیک و علمی ایران، بدان دچار شده است، تنبلی بینشی است. اما مقصود از تنبلی بینشی چیست؟ اگر امروزه محققی در ایران پیرامون موضوعی نظیر «اخلاق در نگاه هابرماس» یا «نگاه هابرماس به رسانه‌های جمعی» پژوهشی را آغاز کند، از سویی موضوعی بسیار امروزی‌پسند را برگزیده است و نشان از آن دارد که محقق در اوج تفکر و اندیشه جهانی است. اما چه موانع تئوریکی باعث شده است به جای آنکه نگاه مطهری و شریعتی معیار و الگوی بررسی تغییر و تحولات در ایران باشند، نگاه هابرماس معیار قرار گیرد؟ اینجاست که مسئله تنبلی بینشی نمایان می‌شود.

ما سنت اندیشه‌ای خود را در چارچوب مفاهیم هایدگری بازنگری کرده‌ایم. یا از فارابی و جهان نیچه‌ای، شریعتی و دنیای پساـ هایدگری در قالب مفاهیم و چهارچوب سنت فکری غرب سخن می‌گوییم، چرا که به این باور رسیده‌ایم تنها سنت فکری در جهان است که پیوسته و ممتد و بدون هیچ انقطاعی از 2500 سال پیش تا به امروز فعالانه خود را بازتولید کرده است. این درحالی است که چنین تصوری خالی از حقیقت است و سنت فکری غرب تنها یکی از سنن فکری موجود در جهان است که همانند سایر سنت‌های فکری نظیر تفکر ایرانی ـ اسلامی،‌چینی، روسی،‌هندی و ... در بازه‌هایی انقطاع و گسست داشته است.

سنت فکری غرب تنها یکی از سنن فکری موجود در جهان است که همانند سایر سنت‌های فکری نظیر تفکر ایرانی ـ اسلامی،‌ چینی، روسی،‌ هندی و ... در بازه‌هایی انقطاع و گسست داشته است.

از سوی دیگر پذیرش پیوستگی تاریخ تفکر غرب، موجب تنبلی ذهن می‌شود، زیرا از مراجعه و بازخوانی ما به مفاهیمی که در سنن اندیشه‌ای خودمان موجود است و فهم عمیق آن‌ها به عنوان مفاهیم کلیدی و ارتباط با وضعیت موجود،‌ ممانعت به عمل می‌آورد.

تاریخ فلسفه غرب در ذهن اندیشمندان، به عنوان یکی از تاریخ‌های موجود در حوزه تفکر انسانی نیست، بلکه چهارچوب اصلی تفکر و اندیشه است و این مطلب نکته‌ای است قابل تأمل و تدبر.

به نظر می‌رسد آنچه که امروزه نظیر اختاپوسی بر مراکز علمی و مجامع آکادمیک ما سایه افکنده است و در میان دانشمندان و اصحاب علوم انسانی‌ منجر به قالب‌های ذهنی شده است، خود کم بینی است. به این معنا که ما از خود چیزی نداریم و برای فهم آفاق اندیشه و قلم زدن در این وادی، باید به مفاهیم ملهم از تجربه غربی تمسک جوییم. از سویی دیگر، گروهی بسیار محکم و استوار،‌ معتقدند هنر نزد ایرانیان است و بس! این همان خودبزرگ‌بینی است.

هر دو بینش افراط گونه و تفریط گونه یک بیماری است که اندیشه ما را بیمار کرده است درحالیکه باید با استمداد از این نیروی فعال که به ما قدرت تعقل می‌بخشد،‌ مشکلات و گره‌های واقعی در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و نیازهای علمی که دنیای مدرن برای ما فراهم کرده است را بازگشاییم اما به دلیل دچار شدن به این قالب ذهنی کژ، از حل این معضلات درمانده‌ایم.

در طول تاریخ تمدن ایران، فیلسوفان از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نبودند مگر آنکه وکیل، وزیر یا شخص بنامی از صاحب منصبان به فیلسوف یا نحله‌ای از فلسفه علاقه داشته و از آن دفاع کرده باشند. فلاسفه هیچ گاه همانند درویشان و فقها طرفداران زیادی نداشتند. اندک طرفداران آنان نیز در قالب‌های اجتماعی تاب مقاومت نداشتند. امروزه نیز بینش فلسفی در ایران وضعیت پایداری ندارد. اگرچه دپارتمان‌ها و پژوهشکده‌ها به وفور در ایران دیده می‌شوند و اهالی و اصحاب فلسفه در این حوزه قدم و قلم می‌زنند و مباحث خود را مطرح می‌کنند اما تأثیر آن‌ها در حوزه سیاست و سیاست‌گذاری‌ها تقریبا نزدیک به صفر است!

فلاسفه هیچ گاه همانند درویشان و فقها طرفداران زیادی نداشتند. اندک طرفداران آنان نیز در قالب‌های اجتماعی تاب مقاومت نداشتند. امروزه نیز بینش فلسفی در ایران وضعیت پایداری ندارد.

به نظر می‌رسد نداشتن مسئله یکی از معضلات علوم انسانی در ایران است. اما مقصود از این سخن چیست؟ بررسی‌ها و پژوهش‌های من نشان می‌دهد که یکی از مسائل کلان اندیشه در ایران حداقل در صد سال اخیر، مقتضیات زمان و اسلام بوده است که برخی از آن با عنوان سنت و تجدد نیز یاد کرده‌اند. گروهی که با نگاه حکمی یا فلسفی به موضوع نگریستند، این مسئله را به گونه‌های متنوعی تئوریزه کرده‌اند. بنابراین گویا علوم انسانی در ایران مسائل اصلی خود را گم کرده است و دارای یک مسئله نیست./فارس

 

  ارسال خبر به پست الكترونيك

تصوير روز


 قدر اف2000

 


 ‍ مرزهای نامتقارن ایران و اسراییل

 


 مردم گله دارند

 


 بررسی نظرسنجی جدید موسسه ایران پل از مردم ایران که در امریکا جنجال بپا کرد

 


 روحانی در کرمان

 


 یا زهرا س

 


 یا مهدی عج

 


 آقاي رشید پور این چه مصاحبه ای بود ؟!

 


 پرستو صالحی تصویری از سجاده نماز در کنار سگ خود را منتشر کرد

 


 سقراط : من مرگ را از آن زندگانی که با زاری و طلب ترحم همراه باشد برتر می شمارم

 

 نظرات شما:

 

 نام
 پست الكترونيك:

نظر :

 


آخرين به روز رساني:  چهار‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ | زمان بارگزاري صفحه:  0/4680 ثانيه

 

© كليه حقوق اين مجموعه طبق قوانين نرم افزاري متعلق به ايلام نيوز - پايگاه خبري و تحليلي مي باشد.