سر خط خبرها

مهراب صادق نیا استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب: واقعیّت‌های طبیعی از الاهیات می خواهد فروتن باشد

تا پیش از هالوکاست خاخام‌ها تلاش زیادی داشتند که به یهودیان بفهمانند "ادونای"خیر تمام است و آن‌ها را دوست دارد و همواره درگیر نیازها و مشکلات آن‌هاست. خدایی که بر اریکه‌ی علم و قدرت نشسته و توان حلّ هر مشکلی را دارد...

حجه الاسلام دکتر مهراب صادق نیا استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب:  واقعیّت‌های طبیعی از الاهیات می خواهد فروتن باشد

تا پیش از هالوکاست خاخام‌ها تلاش زیادی داشتند که به یهودیان بفهمانند "ادونای"خیر تمام است و آن‌ها را دوست دارد و همواره درگیر نیازها و مشکلات آن‌هاست. خدایی که بر اریکه‌ی علم و قدرت نشسته و توان حلّ هر مشکلی را دارد.

امّا بعد از هالوکاست ماجرا متفاوت شد؛ رنجی که یهودیان در هالوکاست با آن روبرو شدند پرسش‌های الاهیاتی آنان را نیز تغییر داده بود.

از آن پس یهودیان می‌پرسیدند که "چگونه می‌توان هم‌چنان به خدایی ایمان داشت که ما را در این رنج رها کرده است؟" این پرسشِ تازه، سنت دینی یهود و خاخام‌های یهودی را وارد الگوی تازه‌ای از الاهیات و دین‌داری کرد.

انسان‌ها وقتی با واقعیّت‌هایی چون رنج‌های فراگیرِ طبیعی و اخلاقی روبرو می‌شوند، پرسش‌های‌شان از دین و نهادهای دینی تغییر می‌کند. انسان‌ها وقتی با رنج‌های گزاف روبرو می‌شوند به دنبال حضور خدا در میانه‌های درد خویش هستند.

پرسشِ "خدا چگونه می‌تواند هم متعال باشد و هم با این جهانِ نامتعال در ارتباط"؛ جای خود را به این پرسش می‌دهد، مایی که این‌چنین گرفتار رنجیم چگونه می‌توانیم به خدایی ایمان بیاوریم که حکیم، خیرخواه، و متعال است؟. یا بهتر است بگویم جای خود را به این پرسش می‌دهد: "خدا و دین در این شرایط وانفسا کجا هستند و به ما چه کمکی می‌توانند بکنند؟"

واقعیّت‌های طبیعی الاهیات و الاهیدان‌ها را فروتن می‌کند. زلزله، جنگ ... و بیماری‌های فراگیر ، الاهیات را از سخن گفتن در باره‌ی آسمان و راه‌های آن به زمین می‌کشاند. این‌جاست که عالمان دین باید در کنار انسانِ گرفتار رنج بمانند و نماینده‌ی او در گفت‌گوی با خدا باشند.

 کانال تلگرامی ساختارهای ایرانی

https://t.me/s/Iranianstructures?before=۱۰۲

نظرات ارسال نظر