سر خط خبرها

دکتر احمدی: آسیب‌شناسی گام اول موفقیت گام دوم را تضمین می‌کند/ باید در پذیرفتن نقاط ضعف شفاف باشیم ، ترس هم نداشته باشیم، جامعه محصول فعالیت ماست

از مهم‌ترین نقاط ضعف ما همین انتخابات اخیر مجلس یازدهم شورای اسلامی است که بدون تعارف نقطه ضعف در کارنامه ماست. مشارکت در حد مطلوب و قابل قبول نبود. در حوزه اقتصادی هم کارنامه موفقی نداریم ...

دکتر احمدی: آسیب‌شناسی گام اول موفقیت گام دوم را تضمین می‌کند/ باید در پذیرفتن نقاط ضعف شفاف باشیم ، ترس هم نداشته باشیم، جامعه محصول فعالیت ماست

به دنبال سخنرانی رهبر معظم انقلاب  در روز ۱۴ خرداد ماه امسال ، در خصوص ضرورت ایجاد تحول در بخش‌های مختلف، خبرگزاری ایسنا، منطقه ایلام برای روشن‌تر شدن ابعاد تحول‌آفرینی در بخش‌های مختلف جامعه، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام‌‎ میهن پرست امام جمعه چوار و مدرس دانشگاه، دکتر یونس احمدی مدرس دانشگاه و دانش‌آموخته رشته دین‌پژوهی و مهندس خدابخش داودی نصر مدرس دانشگاه و دبیر جامعه مهندسان استان ایلام برگزار کرده است تا به فهم موضوع به سهم خود کمک کند.

 

به گزارش ایلام نیوز دکتر یونس احمدی در میزگرد تحول در ایسنا اظهار داشت :

اخیراً از سوی رهبر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کلید واژه‌های جدیدی در ادبیات سیاسی کشور مد نظر قرار گرفته است. یکی از این کلید واژه‌ها «گام دوم» و دیگری بحثی است که به عنوان «تحول» در خرداد ماه سال جاری مطرح شد.

در سابقه ساختار جمهوری اسلامی دارد به نیم قرن نزدیک می‌شویم و دوستان در جریان هستند که در دهه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی دعواهای سیاسی مختلفی مطرح شده است. دهه اول دهه استقرار را داشتیم، سپس دهه سازندگی بود. پس از آن دهه اصلاحات مطرح شد و بعد دهه عدالت را داشتیم. هرکدام از این ایده‌ها برای خودشان نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند.

 

•• برای اینکه ورود کنیم به گام نو لازمه‌اش این است که گام گذشته را مورد ارزشیابی قرار دهیم و نقد کنیم

این دانش‌آموخته دین‌پژوهی گفت: به نظر می رسد که در ارزیابی کارنامه این تقریباً نیم قرن ما به شرایطی رسیدیم که لازم شده برخی تغییرات اعمال بشود و ما از عناوین جدیدی استفاده کنیم که ظاهراً مرحله جدیدی از عمر نظام اسلامی در حال آغاز باشد.

کلید واژه‌های اصلی که رمز حرکت است این است که گام جدیدی شروع کنیم که مبتنی بر تحول است. برای اینکه ورود کنیم به گام نو لازمه‌اش این است که گام گذشته را مورد ارزشیابی قرار دهیم و نقد کنیم این اتفاقی است که خوشبختانه از سوی ارکان مختلف ساختار نظام چه از سوی رهبری معظم و چه از سوی ساختارهای دیگر آغاز شده است، به خصوص دانشگاه‌ها و مقداری کمتری هم حوزه‌های علمیه به این موضوع پرداخته‌اند.

در گذشته در مواردی تحقق گام‌ها و آرمان ها را داشته‌ایم اما در مواردی هم تحقق نیافته است. ظاهراً برنامه این است که ما نقاط ضعف گام اول را پوشش بدهیم اما برای این کار باید آنها را به خوبی بشناسیم و آسیب‌شناسی عالمانه انجام دهیم و از پذیرش نقاط ضعف ترس نداشته باشیم. آنچه مشخص است این است که ما توانستیم در حوزه ساختارسازی،  نظام و ساختاری را در کشور ایجاد کنیم که مبتنی بر ساختارهای جهان امروز است وپدیده‌ای مدرن محسوب می‌شود که بسیار مهم است. پس در ساختارسازی می‌توانیم بگوییم کارنامه موفقی داشتیم اما در برخی حوزه‌ها نقاط ضعف جدی داریم که باید برای آینده آنها را پیگیری کنیم.

 به عنوان نمونه عینی از مهم‌ترین نقاط ضعف ما همین انتخابات اخیر مجلس یازدهم شورای اسلامی است که بدون تعارف نقطه ضعف در کارنامه ماست. مشارکت در حد مطلوب و قابل قبول نبود. در حوزه اقتصادی هم کارنامه موفقی نداریم. از طرفی با فساد مواجهیم که نقطه ضعف دیگر ماست. با وجود اینکه اقدامات خوبی برای مقابله با فساد صورت گرفته اما هنوز در سیستم و ساختار ما این موضوع موجود است.

 

•• باید به جای تأکید بر افراد و خانواده هایی که درون سیستم وجود داشته‌اند به طرف ساختارها برویم

این مدرس دانشگاه افزود: موفقیت برنامه ما برای آینده منوط به آسیب شناسی گام اول است در حال حاضر ما نیاز به اقدامات جدیدی در حوزه‌های مختلف داریم با توجه به اینکه نتوانستیم در گام اول به آن نقطه آرمانی دست پیدا کنیم، گام دوم باید با پوشش دادن مشکلات در گام اول آغاز شود.

 باید به جای تأکید بر افراد و خانواده هایی که درون سیستم وجود داشته‌اند به طرف ساختارها برویم و به عنوان مثال بتوانیم یک مجلس کارآمد داشته باشیم، یک دانشگاه کارآمد داشته باشیم و یا یک حوزه علمیه کارآمد و موفق داشته باشیم.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: نقش افراد در سیستم به این شکلی که هست باید کاهش یابد و نقش ساختارها ارتقا و افزایش پیدا کند. این تحولات البته در جامعه و میان مردم شروع شده و اگر بخواهیم از تحولات اجتماعی عقب نمانیم، این تحولات ضروری باید شتاب گیرد.

 

•• تحولات باید در متن ساختارهای الاهیاتی، علمی ، فلسفی جاری شود

این پژوهشگر حوزه دین افزود : ما نیاز به تحولات الاهیاتی داریم یعنی الاهیاتی که الان هست باید مبتنی شود بر مقتضیات زمان، مکان و همراه با نظام های کنونی و نوین جهانی.  ما در بسیاری از حوزه‌ها چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی نیازمند حضور مقتدرانه دین واین نوع الاهیات هستیم به گونه‌ای که بتوانیم هر اقدام اجتماعی یا بین المللی خود را مبتنی بر الاهیات نوین صورت بدهیم.

هرگاه ما در هر حوزه در نظام جمهوری اسلامی نگاه و توضیح دینی و الاهیاتی نداشته باشیم قطعاً موجب تفرق نیروها و شکست خواهد شد. البته الاهیات ما باید یک الاهیات نوین باشد مبتنی بر زمان و سنت‌ها و همچنین نظام‌های مدرنی که اکنون درجهان وجود دارد باشد. این الاهیات با تفقه، ارزیابی و سنجش منابع دینی انجام می شود.

 

•• دانشگاه‌ها نقش پررنگی در گام اول انقلاب نداشتند

وی با بیان اینکه تحول بعدی، تحول علمی و فلسفی است به نقش کمرنگ دانشگاه در گام اول انقلاب اشاره کرد و افزود: ادعائی کمی گزنده و درناک است، اما دانشگاه‌ها نقش پررنگی در گام اول انقلاب نداشتند، در گام دوم باید این نقش به دانشگاه برگردد و مرجعیت علمی خود را باز یابند و در حوزه های کارشناسی وتخصصی برای آینده مهیا بشوند.

 

•• نقش مردم بایستی ساختارمند و نظام‌مند شود

دکتر احمدی اضافه کرد: تحول بعدی تحول حوزه مشارکت و نظارت است نقش مردم بایستی ساختارمند و نظام‌مند شود و در واقع آن ابعادی که به آن بعد چهارم دموکراسی گفته می شود و بعد چهارم ساختار، در عرصه‌های جامعه مدنی در عرصه مطبوعات در عرصه شبکه‌های اجتماعی و مورد توجه قرار گیرد این اتفاق تاحدودی البته افتاده، اما باید از سوی نظام رسمیت بیشتری به آنها داده شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

•• ساختارسازی در حاکمیت‌های ملی مستقل، زمان‌بر است

دکتر احمدی در بخش دیگر سخنان خود در این میزگرد اظهار کرد: واقعاً شنیدن صدای مخالف و منتقد به یک فرهنگ نیاز دارد و فقط شامل شنیدن صرف نمی‌شود بلکه کدها را باید شنید و به صورت کمی و عددی آن را درک کرد اگر قرار است در امر تحول تقسیم‌بندی‌هایی داشته باشیم یکی از این تقسیم بندی ها، تقسیم بندی کمی و کیفی است. باید گاهی تحولات کیفی باشند. نترسیدن از نتایجِ ضعیف و قبول آن، کیفیت است، تحول کیفی است که باید در ما رخ دهد. باید در پذیرفتن نقاط ضعفمان شفاف باشیم ، ترس هم نداشته باشیم، جامعه محصول فعالیت ماست. گاهی کدهای آماری و عددهای عملکرد و نتایج فعالیت های ما پایین آمده و برای مثال مشارکت کم شده است، باید این موضوع را بپذیریم و به لحاظ علمی به دنبال یک راهکار درست باشیم.

وی افزود: ما هر وقت روی ساختار و مبانی تاکید کردیم به یک جایی رسیدیم. البته ساختارسازی وایجاد حاکمیت‌های ملی مستقل در خیلی از جاها وکشورها زمان‌بر بوده است و گاهی به بیش از یک قرن هم کشیده است نباید انتظار داشت تولید علم و مبانی آن و تولید فلسفه و تولید هنر و الهیات و اخلاق برای امر حاکمیت و در طرازِ آن زمان‌بر نباشد.

 

•• گاهی انتظاری که ما از تحول داریم خیلی عمیق می‌شود

تاریخ ساختار سازی معاصر را می‌شود در دو قرن اخیر در نظر گرفت که ما دراین دوقرن با نظام های مدرن جهانی آشنا شده ایم. در نگاه دیگر می توان ساختارهای کشور را حاصل همین ۴۰ سال بدانیم و البته  هر گونه که حساب کنیم تولید ساختار زمان‌بر است.

در حوزه الاهیات، الاهیاتی داریم که بیش از هزار سال در حوزه‌های رفتار فردی بوده است و اکنون به حوزه اجتماعی آمده است این شیفت پارادایمیک زمان‌بر است. انتظاری که ما از تحول داریم اینجا خیلی عمیق می‌شود که دراین خصوص باید به سمت ساختارهایی الاهیاتی که جامعه به آنها نیاز دارد برویم.

 

•• در این فصل از تحول باید بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفاوت قائل شویم

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای بهبود نرم مشارکت  یکی از کدهایی که الان می‌توانیم ارائه کنیم التفات به تفاوت بین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است. موجودیت و فلسفه انقلاب اسلامی تأکید بر مبناهای انقلابی دارد و این طبیعی است، هر نظامی در جهان یک هسته مرکزی دارد. انقلاب اسلامی هسته مرکزی جمهوری اسلامی است. امابه طور طبیعی و حتی علمی و عقلانی، جمهوریت در جامعه ما مرز و تفاوتی هائی با انقلاب باید داشته باشد. اگر انقلاب هسته مرکزی است، جمهوریت هسته عام، جمهور و عموم مردم است.

براساس تعریف کسانی که در کشور هستند و ممکن است نسبت به مبانی و ساختارها منتقد باشند را باید در حوزه جمهوری جا بدهیم  وبرای آنها سهم قائل شویم.

پس به این ترتیب  ما ساختاری داریم که در آن یک عده با ما لینک و موافقند و یک عده هم زاویه دارند که این‌ها باید در ساختار جا بگیرند. باید ساختارها را در حوزه انقلاب و جمهوریت به گونه ای ببینیم وتعریف کنیم که هم انقلابی و هم منتقد و مخالف را در خود به عنوان عضوی از نظام اسلامی و یک شهروند کشور  داشته باشیم.

به این ترتیب نظام دینی در  کشور شامل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می شود. البته این نوع نگاه انتزاعی نیست بلکه در جهان تجربه شده است و یک مدل رایج جهانی است . فی الواقع در گام آینده نظام اسلامی با مخالفان و منتقدان باید ساختارمند وتعامل گرا رفتار کند این امر مشارکت را افزایش می دهد.

 

 

نظرات ارسال نظر