بیانیه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان ایلام/ دکتر احمد کرمی استاندار ایلام چالشها و فرصتهای پیش رو
وقتی تاریخِ دور سرزمینی و تاریخِ نزدیک و معاصر کشورمان را از نظر میگذرانیم بیشک میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که دولت چهاردهم به عنوان بخشی از نظام اسلامی و برخاسته از آراء مردم یکی از عمیقترین و سازندهترین شعارها ...
بیانیه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان ایلام/ دکتر احمد کرمی استاندار ایلام چالشها و فرصتهای پیش رو
بسم الله الرحمن الرحیم
دکتر احمد کرمی استاندار ایلام چالشها و فرصتهای پیش رو
دکتر احمد کرمی فرد خودساختهای است که مسیر تحولات شخصیتی و مدیریتیِ خود را تنها مدیونِ خداوند، مردم و ساختارهای نظام اسلامی است. او محصول نظام آموزشی کشور است و در دل ساختارهای موجود نیز صادقانه خدمت کرده و مراتب مدیریتی را طی کرده است. دکتر احمد کرمی هم اکنون استاندار ایلام در دولت چهاردهم است. تجربۀ استانداری برای او با سایر مقاطع مدیریتی که داشته است، متفاوت است. سطح اختیارات و انتظارات با گذشته قابل مقایسه نیست و ظاهراً دولت چهاردهم به دنبال افزایش روند رو به صعود اختیارات استانداران است به نوعی که قرار است استاندار هر استان رئیس جمهور آن استان باشد.
این شرایط و برخی موضوعیتها چالشها و فرصتهایی را فراروی استانداران کشور و از جمله ایشان قرار میدهد که در این سخن به دنبال نیم نگاهی به این شرایط هستیم.
یک/ کارآمدی
یکی از پیچیدهترین ساختارهای بشر بوروکراسی اداری است که قرار است در آن از همه فرصتهای مالی، اقتصادی، آناتِ زمانی و امکانهایِ مدیریتی، برای رشد و توسعۀ جامعه و ایجاد زمینههای سعادت و کمال فرد به عنوان محور توسعه اجتماعی استفاده شود. اکنون بوروکراسی از قدرتمندترین ابزارها برای ساختن امروز، مبتنی بر استراتژیهای آیندهمحور است. بیشک امروز بزرگترین انتظاری که از دکتر احمد کرمی میرود این است که در حد توان و دانشِ خویش کارآمدی ساختار مدیریتی استان را به بالاترین سطح خود ارتقاء دهد. این یک انتظارِ بدون تعارف از هر مدیر در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. آمارها و شاخصهای مرتبط با سفرۀ مردم، تعیین میکنند که هر مدیری چقدر در وظایف سازمانی خود تحولگرا، ساختارمند، دارای برنامه و در نهایت موفق بودهاست. "کارآمدی" اتمام حجتِ مردم و نظام با هر مدیری در هر گوشهای از کشور است و ما میدانیم که تقریباً هر شاخص دیگری در ابعاد مختلف بایستی در راستای کارآمدی ساختارهای کشور مورد استفاده قرار گیرد. برای مردم هیچ اولویتی بالاتر از کارآمدی نیست.
هرکه رنجی برد، گنجش شد پدید
هر که جدی کرد، بر جودی رسید
چون گرانی ها اساس راحت است
تلخ ها هم پیشوای نعمت است
هر که در قصری قرین دولتی است
آن، جزای کارزار و محنتی است
"حضرت مولانا"
دو/ اختیارات
مدیران برای دستیابی به کارآمدی ساختارهای خود باید دارای اختیارات متناسب با وظایف خود باشند. در نظام مدیریتی کشور تقسیمات مختلفی وجود دارد که بر اساس آن هر استان باید در شرایط عادی و غیر آن مانند یک موزاییک عمل کند و البته در این شرایط است که بالاترین اختیارات بایستی در اختیار مدیر استان باشد. هیچ امر، قانون، فرد، دسته یا گروهی نمیتواند اختیارات فردی را که بایستی پاسخگوی سعادت و خوشبختی مردم جامعه باشد محدود نماید. به بیان دیگر هیچکس حق ندارد پا در کفش استاندار کند، همۀ راههای منتج به تصمیمات اجرائی و کلیدیِ مرتبط با سیاستهای دولت در استان باید به این جایگاه ختم شود و البته این موضوع به فهم عمومی و اجتماعی مردم و نخبگان نیز بر میگردد. استاندارِ ایلام بایستی قدرتمندترین فرد اجرایی استان باشد، زیرا او پاسخگوترین فرد اجرایی استان است. حرمت و قدرت استاندار، حرمت و قدرت دموکراسی، مردم و قانون است و البته و اما این هرگز به معنای عدم همکاری و همدلی سایر ارکان نظام که به صورت قانونی فرصتهایی برای حضور در عرصه قدرت استان دارند با استاندار نیست. اما باید این نقطه را نیز فراموش نکرد که استاندار لازم است در شرایطی قرار بگیرد که آگاهانه و در آرامش، استراتژیهای توسعه استان را تدوین نماید و از فرصتها برای این امر بهرهگیری و یاران و مدیران خود را انتخاب نماید.
هم قانون از ما میخواهد و هم شرع به ما حکم میکند که در این مسیر استاندار ایلام را به عنوان خادم مردم یاری کنیم.
سه/ وفاق شعار دولت
وقتی تاریخِ دور سرزمینی و تاریخِ نزدیک و معاصر کشورمان را از نظر میگذرانیم بیشک میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که دولت چهاردهم به عنوان بخشی از نظام اسلامی و برخاسته از آراء مردم یکی از عمیقترین و سازندهترین شعارها را در سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است. وفاق، نگرشی ژرف مبتنی بر فلسفهای عمیق از جایگاهِ والای انسان در طبیعت و رابطۀ بسیار متعالی او با خالق هستی است. گرچه تاکنون در خصوص این موضوع سخنها گفته شده است اما ما معتقدیم که وفاق در تعریف حداقلی و انضمامی در استان ایلام به معنای استفاده از نیروهای شاخص معتقد به نظام و مردم که بتوانند به بالاترین کارآمدی در امر توسعۀ همه جانبۀ استان کمک نمایند است. این افراد باید شعار نظام و دولت را در عمق جان خویش پذیرفته و برای خدمتگزاری به مردم سر از پا نشناسند. وفاق پرهیز از خطوط موهوم خودساختهای است که گاهی ممکن است هزینهها را افزایش داده و نخبگانی را از دایره خدمت حذف نماید.
شاید بعد از موضوع کارآمدی که امری روشن است، وفاق یکی از مهمترین امتحانات مدیران کشور باشد که در مجموع نشاندهندۀ قدرت فرهنگی یک ملت در ابعاد استانی و ملی برای عبور از تفرقه و پیوستن به دنیای وحدت، سازگاری و توافق است. وفاق هرگز به معنای کمرنگ شدن اندیشهها و تفاوت آنها نیست. بیشک اندیشهها در اکثر مسائل دارای مرزهای مشخصند، اما وفاق در عمل به معنای این است که سر مصالح ملی و کارآمدی کشور و استان و خدمت به مردم، حفظ اصول و مبانی و ارزشها و همچنین تحولخواهی و روز آمدی در تصمیمگیریهای خرد و کلان و توجه به اقتضائات نسل جدید و زمان جدید، نوعی وحدت رویه و اندیشه بایستی در استان حاکم باشد.
چهار/ قانونمداری و پرهیز از افراط
افراط تفکریست که بالقوه ممکن است وظایف و راهبردهای اصلی دولت، استاندار و دستگاه اجرایی در استان را به مخاطره اندازد و ضرورتهای دیگری از جمله نگاه صرف ایدئولوژیک، گروهی، باندی، رانتی و یا جغرافیایی را بر ساختار دستگاه اجرایی در استان تحمیل نماید.
وفاق به عنوان شعار دولت که مورد تأیید نظام اسلامی هم قرار گرفته است دارای اقتضائاتی بنیادین است و لازم است در همه بخشهای مختلف نظام اسلامی، دستگاه اجرایی، قضایی و سایر بخشها مورد عنایت قرار گیرد.
هیچگاه نمیتوان منکر برنامههای راهبردی و اجرایی یک دولت مستقر در نظام اجرایی کشور شد اما باید توجه داشت امروز "افراط، عبور از وفاق است." وفاق شعار محوری دولت است و دمیدن بر تفکر دوگانگی و عدم سازگاری، ضد شعارهای دولت است و باید دوستداران مردم، نظام و دولت، شجاعانه و مدبرانه مانع از آن گردند.
دکتر احمد کرمی به عنوان استاندار ایلام که خود محصول شعار و جبههگیری اجرایی دولت در توجه به وفاق نیروهای مختلف انقلاب و نظام اسلامی است باید به این نکته اساسی توجه داشته باشد که افراط ممکن است هر یک از بخشهای استان، از جمله دستگاه اجرایی را با چالشهایی مواجه نماید. در مقابل استفاده از تفکری که به دنبال کارآمدی اندیشهها و نیروها برای دستیابی به کارآمدی دستگاه اجرایی در استان است، مؤلفهای پذیرفته شده در میان نخبگانِ اندیشورز استان در بخشهای مختلف است، به نحوی که بایستی خروجی این تفکر سازگاری نیروها، کارآمدی نظام و دستگاه اجرایی و رضایت مردم به عنوان ولی نعمت دولت و نظام اسلامی باشد.
افراطگران ممکن است با عَلَم کردن برخی شعارها سیاست دولت در استان را با چالش مواجه کرده و روحیه دستگاه اجرایی را برای پیگیری این امر تضعیف نمایند. این افراطگرایی اگر کنترل نشود، ممکن است عبور از سیاست دولت را در دستور کار قرار دهد.
پنج/ نخبگان، احزاب و اهالی رسانه
در شرایط اخیر کشور و استان نخبگان استان در حوزههای مختلفِ دانشگاهیان، طلاب و روحانیون، احزاب و مطبوعات و سایر جمعهای استانی باید از هر فرصتی برای حمایت از استاندار دولت چهاردهم در استان، رصد و پایش برنامهها و حمایت از جریان و تفکر اعتدال، سازگاری وفاق و کارآمدی استفاده و بهرهگیری نمایند. جریانی از روشناندیشی، انقلابیگری، تفکر وفاق و حمایت از توسعه، بایستی در استان ایجاد گردد. نقاط قوت و ضعف را رصد نماید و هر کدام را به گونهای مطرح و طرحهای جایگزین در موارد لزوم ارائه نماید.
به امید پیروزی و موفقیت مردم بزرگ ایران، نظام اسلامی و با آرزوی سلامتی رهبری معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنهای(مد ظله العالی). انشاالله.
جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان ایلام
«شورای وحدت»
دیماه۱۴۰۳